Bewoners Merelbekestraat dienen petitie in met vraag om meer verkeersveiligheid
MelleBewoners van de Merelbekestraat in Melle hebben een petitie afgegeven aan de gemeente Melle met de dringende vraag om meer verkeersveiligheid in de Merelbekestraat, in de Vogelhoek. Sinds afgelopen zomer voeren ze ook acties. “Die worden gewoon genegeerd”, zegt bewoner Pieterjan Desmet.
Didier Verbaere
“We eisen echte maatregelen om de verkeersveiligheid hier te verhogen. Dagelijks zien we hier uiterst gevaarlijke situaties, en dat in een buurt met een crèche, een kleuterschool, een lagere school, een middelbare school, een sportvereniging en een jeugdbeweging. Hier passeren elke dag honderden kinderen. Dat is vragen om tragische ongelukken”, aldus de bewonersgroep.
Extra maatregelen hadden geen of een averechts effect. Auto’s vertragen niet voor de verkeersdrempel. Het is amper een verhoging van de straat
Pieterjan Desmet - bewoner Merelbekestraat
Het afgelopen jaar werd de Merelbekestraat door de gemeente Melle nochtans aangepakt. “Er kwam een extreem lage verkeersdrempel, er werden fietssjablonen geschilderd en de middenberm ter hoogte van de Vogelstraat werd versmald. Deze maatregelen hadden geen of een averechts effect. Auto’s vertragen niet voor de verkeersdrempel. Het is amper een verhoging van de straat. De versmalling van de middenberm zorgt ervoor dat de fietsers nog meer geklemd zitten tussen voetpad en voorbijrijdende auto’s. En de fietssjablonen staan vol remsporen van wagens. Intussen rijden vrachtwagens half over het voetpad bij gebrek aan plaats, en halen snelheidsduivels hier snelheden tot 90 km/u. Dit is niet houdbaar.”
Reeds eerder acties
De actie begon in juni eerder dit jaar, met ludiek protest op de fiets, en een postercampagne in de straat. Tot op vandaag hangt de vraag om een zone 30 in de straat nog aan het raam bij vele inwoners van de Merelbekestraat. De bewoners kregen echter nog geen gehoor bij de gemeente Melle. “Er zijn nochtans verschillende oplossingen mogelijk. Een éénrichtingsstraat met afgescheiden fietspaden, of een echte zone 30 in heel de wijk, met echte verkeersdrempels en een snelheidscontrole. En de schoolomgeving van de Tuinstraat zou eindelijk een schoolstraat moeten worden.”
Verder onderzoek
“Zomaar eenzijdig een 30km/u invoeren, is niet mogelijk.Zoals in het mobiliteitsplan beschreven staat, zal de schoolomgeving in de Tuinstraat als fietsstraat ingericht worden. Momenteel onderzoeken we ook of de omgeving aan het rond punt op de Merelbekstraat kan geïntegreerd worden in deze fietsstraat.Het is correct dat het realiseren van fietssuggestiestroken niet mogelijk is wegens nieuwe richtlijnen voor het aanhouden van breedtes suggestiestroken en tussenstrook. Het bestuur zal de Merelbekestraat en de volledige schoolomgeving steeds blijven opvolgen en evalueren”, klonk het afgelopen zomer in een antwoord van het schepencollege.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.