Initiatiefnemers Dirk Janssens (links) en Kris Versmissen (rechts) aan één van de 110 spandoeken
Volledig scherm
Initiatiefnemers Dirk Janssens (links) en Kris Versmissen (rechts) aan één van de 110 spandoeken © emz

110 bomen ‘roepen om hulp’: inwoners Mostheuvellaan gebruiken spandoeken om paardenkastanjes van de kap te redden

‘Ik ben Kris. Het gemeentebestuur wil me dood! Red mij!’ staat er te lezen op een kleine spandoek aan een paardenkastanje op de Mostheuvellaan in Malle. En zo heeft elk van de 110 laanbomen een naam en stem gekregen. Op die manier voeren de inwoners van de straat actie tegen de beslissing van het gemeentebestuur om de bomen en historische betonklinkers te laten verdwijnen in functie van rioleringswerken. Burgemeester Harry Hendrickx (DBM), naar wie ook een boom vernoemd is, reageert namens de meerderheidspartijen dat er op het besluit niet wordt teruggekomen. 

  1. Paardenkastanjes en historische betontegels van Mostheuvellaan zullen toch verdwijnen

    Paardenkas­tan­jes en histori­sche betonte­gels van Mostheuvel­laan zullen toch verdwijnen

    Naar aanleiding van rioleringswerken van Pidpa plant de gemeente Malle de heraanleg van de Mostheuvellaan. De buurtbewoners verzetten zich, omdat het verwijderen van de originele betontegels en kastanjebomen het karakter van de historische dreef zou wegnemen. De gemeente heeft geprobeerd aan de vragen van de bewoners tegemoet te komen met een grootschalig onderzoek. Dat bleek onmogelijk, waardoor de werken toch doorgaan zoals gepland.
  2. Bewonersprotest haalt niets uit: historische betonklinkers en paardenkastanjes Mostheuvellaan moeten wijken voor heraanleg

    Bewo­nerspro­test haalt niets uit: histori­sche betonklin­kers en paardenkas­tan­jes Mostheuvel­laan moeten wijken voor heraanleg

    De bewoners van de Mostheuvellaan in Malle hebben donderdag een noodkreet gericht aan de gemeenteraad met de vraag om hun dreef met historische betonklinkers en paardenkastanjes te behouden. In de dreef zijn rioleringswerken gepland. Ze ijveren voor een fietsstraat met eenrichtingsverkeer en een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur. Het gemeentebestuur zal het rioleringsplan echter goedkeuren. Pidpa zal dus een omgevingsvergunning kunnen indienen voor de heraanleg van de straat.