Khalid Bouloudo, beter bekend als 'de Koekjesbakker'.
Volledig scherm
PREMIUM
Khalid Bouloudo, beter bekend als 'de Koekjesbakker'. © Kos

PORTRET. De opvallende carrièreswitch van ‘de Koekjesbakker’ uit Maaseik: van veroordeelde terrorist tot kidnapper

Het brein achter de ontvoering van de 13-jarige jongen uit Genk is volgens speurders Khalid Bouloudo: een 45-jarige man uit Maaseik, in het milieu beter bekend onder zijn bijnaam ‘de Koekjesbakker’. Bouloudo is een geradicaliseerde moslim, een ronselaar van Syriëstrijders en een veroordeelde terrorist, die een rol speelde bij de aanslagen in Madrid en Casablanca. Speurders breken zich nu het hoofd over de carrièreswitch van de Koekjesbakker: van veroordeelde terrorist tot kidnapper. “Welke plannen hadden hij en de zes andere verdachten met het losgeld?”

  1. Chroom-, nikkel- en mangaanconcentraties in Genk-Zuid blijven hoogste van Vlaanderen, maar aanwezigheid chroom neemt af: “We blijven werken aan die vooruitgang”
    PREMIUM
    Genk/Zutendaal

    Chroom-, nikkel- en mangaancon­cen­tra­ties in Genk-Zuid blijven hoogste van Vlaanderen, maar aanwezig­heid chroom neemt af: “We blijven werken aan die vooruit­gang”

    Genk meet nog altijd de grootste concentraties aan chroom, nikkel en mangaan in de omgevingslucht. Dat blijkt uit meetresultaten van de Vlaamse Milieumaatschappij (VVM) in het jaar 2020. Al is er ook een positieve evolutie: de chroomconcentraties voor de eerste maanden van 2021 zijn lager dan in diezelfde periode vorig jaar. “In de zestien jaar dat het dossier loopt, hebben we al heel wat stappen gezet. We blijven dan ook intens samenwerken met de industrie”, reageert burgemeester Wim Dries (CD&V).
  2. Diesel dood? Nog niet, maar het einde is nabij

    Diesel dood? Nog niet, maar het einde is nabij

    Het bedrijfswagenpark stapt in 2026 quasi volledig over op elektrische wagens, terwijl ook de particuliere bestuurder steeds vaker voor een EV opteert. Vele automerken stellen langs hun kant dan weer een datum in het vooruitzicht waarop ze definitief stoppen met de productie van auto’s met een verbrandingsmotor. Hoelang mogen we nog met een nieuwe diesel rijden? En is het nog interessant om in een dieselwagen te investeren? HLN Drive weegt de pro’s en de contra’s af.