100 euro voor een geurkaars? De lekker ruikende objecten zijn een hype voor je interieur
Ooit hadden ze een kitscherige reputatie, tegenwoordig heeft iedereen ze: geurkaarsen. Geen wonder dat het aanbod steeds groter wordt. De speciaalste zitten in de meest fotogenieke potjes, vaak met de feestelijke toets die hoort bij deze tijd van het jaar. Geurt jouw huis binnenkort ook naar open haard, kerstkoekjes, dennenboom of schoorsteen?
Nee, het is geen levensnoodzakelijke aankoop. Niemand heeft ze écht nodig. Critici zouden ze wel eens geldverspilling kunnen noemen ... En tóch is het zo’n typisch item dat vaak als geschenk wordt gekocht en gegeven. Zeker deze tijd van het jaar, nu het buiten vroeg donker wordt, zijn geurkaarsen een fijne manier om gezelligheid in huis te halen.
Geurkaarsen lijken nu wel de ultieme verwennerij om cadeau te doen aan anderen of aan jezelf. Eender welke simpele binnenhuisactiviteit wordt naar een hoger niveau getild dankzij een heerlijke geurkaars: van een rustgevend bad tot dat leesmoment in de zetel. Het is een subtiel detail dat elke ordinaire thuiservaring een luxueus gevoel geeft. Dus ja, wij zijn fan — en net als velen bereid ons neer te leggen bij de soms gepeperde prijskaartjes.
Geen Yankee Candle en Baobab
De tijden dat grote namen zoals Yankee Candles en Baobab vrij spel hadden, liggen ver achter ons. Dat eerste merk werd opgericht in 1969 toen de zestienjarige Mike Kittredge de allereerste geurkaars ontwikkelde. Hij maakte die van gesmolten krijtjes, als cadeau voor zijn moeder, en doopte de geur ‘Christmas 1969'. Dat attente gebaar viel ook in de smaak bij hun buren en leidde uiteindelijk tot een miljardenbusiness.
Baobab zag dan weer twintig jaar geleden het levenslicht. Het Belgische merk was een pionier in het produceren van grote kaarsen met meerdere wieken, die niet alleen lekker ruiken maar ook als decoratief object voor je interieur dienst kunnen doen. Baobab is wereldwijd populair en bekend, omdat het al van heel vroeg in deze markt zat.
Tegenwoordig zijn geurkaarsen nog allesbehalve niche. Sinds de hype een aantal jaar geleden groter werd, sprong zowat elk merk mee op de kar - zelfs Dolce & Gabbana verkoopt er. Ook nieuwe merken schieten als paddestoelen uit de grond. Cultklassiekers zoals Diptyque, Le Labo en Byredo bouwden ondertussen een heel imperium uit dankzij hun populaire, maar peperdure kaarsen.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijntelco
Scarlet verhoogt de internetsnelheden, maar niet de prijzen
Vanaf 1 februari 2023 krijgen alle onbeperkte internetaanbiedingen van Scarlet een snelheidsboost. Zowel voor het internetabonnement Loco als voor de packs Trio en Trio Mobile (die ook tv en telefonie bevatten), gaat de downloadsnelheid van 50 Mbps naar 70 Mbps en de uploadsnelheid van 4 Mbps naar 10 Mbps. Dat nieuws vernam Mijntelco.be. -
Gouden Cross
1+1 actie: schrijf voor de start van het WK veldrijden een Gouden Cross-ploeg in en krijg er een gratis team bij
Komend weekend vindt de apotheose van het veldritseizoen plaats. In het Nederlandse Hoogerheide strijden de renners om de felbegeerde regenboogtrui. Met de Gouden Cross kan je jouw eigen droomploeg samenstellen en zo prachtige prijzen scoren. Schrijf je voor de start van de wedstrijd bij de beloften (zaterdag 4 februari om 13 uur, red.) een ploeg in, krijg je er zelfs een gratis team bij. -
Collectie met Pornhub en geliefd bij de Kardashians: wie is de nieuwe creative director van Ann Demeulemeester?
Misschien zegt zijn naam je niks, maar de Belg Ludovic de Saint Sernin (31) is al een héle tijd bezig met de internationale modeladder te beklimmen. Zijn gewaagde creaties werden gedragen door de grootste wereldsterren, van Kim Kardashian tot Dua Lipa, Rihanna en Hailey Bieber. Nu wordt hij teruggefloten voor een thuismatch: vandaag werd hij aangesteld als creative director van Ann Demeulemeester. -
-
PREMIUM
De terugkeer van het ‘size zero’-tijdperk afgekondigd. Waar komt onze obsessie met mager zijn vandaan?
Magazines schrijven over de terugkeer van ‘heroin chic’ als schoonheidsideaal en ook op sociale media lijkt dun zijn stilaan weer in. Een eerder gevaarlijke omwenteling. Maar is onze obsessie met slank zijn ooit echt verdwenen? En waar komt die vandaan? Twee proffen over waarom we hunkeren naar maatje nul. “Vaak klinkt dat we het doen voor ‘the male gaze’. Maar veel mannen vinden magere vrouwen niet eens aantrekkelijk.” -
Ze zijn gevoeliger voor pijn en immuun voor grijze haren: 7 weetjes over roodharigen op ‘Kiss a Ginger Day’
12 januari vandaag, voor de roodharigen beter gekend als ‘Kiss A Ginger Day’. De perfecte dag dus om jouw favoriete rosse medemens een dikke smakkerd te geven. Al kan je ook uitpakken met een van deze zeven weetjes over de unieke haarkleur. “Vrouwen met rood haar hebben met afstand het actiefste seksleven.” -
Wil je dat je geurkaarsen langer meegaan? Dat kan dankzij dit superpopulair accessoire
Ben jij het ook beu dat je geurkaarsen zo snel opbranden? En goedkoop zijn ze vaak niet. Daar is echter nu een slimme accessoire voor uitgevonden. Het is een geweldige hit op sociale media en zou bovendien dé manier zijn om langer van je geurkaars te kunnen genieten. -
Een sexy priester voor elke maand van het jaar: de ‘hot priest calendar’ is al 20 jaar lang hét cultsouvenir uit Rome
Bij het nieuwe jaar hoort een nieuwe kalender. Die bestaan er, zoals je weet, in allerlei thema’s: van schattige zoogdiergezinnen tot de indrukwekkendste architecturale bouwwerken. Maar ken je de ‘hot priest calendar’ al? Officieel staat hij bekend als ‘calendario romano’, maar hij dankt zijn straatnaam aan, wel, vanzelfsprekende redenen. “Het is een smetteloos, eerlijk product”, aldus de fotograaf.