Vlaamse regering investeert 30 miljoen euro in heraanleg Vuntcomplex: “Zwevende rotonde met zes ‘takken’ en veilige fietsverbindingen”
LeuvenEr ligt een ambitieus plan voor project Leuven Noord op de tafel en ook de heraanleg van het Vuntcomplex is nu een zekerheid. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters investeert liefst 30 miljoen euro in het knooppunt. “Een grote stap voorwaarts met veilige fietspaden tussen Wilsele en Kessel-Lo en minder autoverkeer op de Aarschotsesteenweg”, reageert burgemeester Mohamed Ridouani (Vooruit).
Wie vandaag met de fiets van Kessel-Lo naar Wilsele rijdt, moet voorbij de drukke op- en afritten van de E314 maar daar komt verandering in. Zopas tekenden Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld) en Leuvens burgemeester Mohamed Ridouani (Vooruit) een samenwerkingsovereenkomst voor de heraanleg van het Vuntcomplex in Leuven. Ook de partners in de eerder opgerichte projectvennootschap -KU Leuven en NMBS- rond Wetenschapspark Leuven Noord werden betrokken in de herinrichting van het Vuntcomplex die liefst 30 miljoen euro zal kosten. Bedoeling is in eerste instantie om het toekomstige wetenschapspark vlot bereikbaar te maken met de fiets, het openbaar vervoer en de wagen. Er komt ook een nieuwe carpoolparking en de ‘oude’ Aarschotsesteenweg tussen de Duitse Brug en het Vuntcomplex zal niet meer als verbinding voor het doorgaande verkeer dienen waardoor de buurt aangenamer zal worden voor de omwonenden.
Lees verder onder de foto
“In 2023 wordt al begonnen met de aanleg van een nieuw dubbelrichtingsfietspad. De aanleg van de zwevende rotonde en de bijhorende nieuwe fietsverbindingen zal starten in 2025”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld).
De vraag naar ruimte voor zowel onze kennisinstellingen als voor onderzoek en ontwikkeling blijft groeien. Door Leuven Noord te ontwikkelen, kunnen we hieraan tegemoet komen en extra werkgelegenheid creëren voor iedereen
“De herinrichting van het Vuntcomplex en de omgeving is een investering van 30 miljoen euro in tewerkstelling en innovatie waarmee we de Vlaamse kenniseconomie nog eens op de kaart zetten. Het is ook een mooie voortzetting van de investeringen van de afgelopen drie jaar in de mobiliteit ten noorden van Leuven.”
Lees verder onder de kader
Een zwevende rotonde: wat houdt dat precies in?
Centraal in het ontwerp voor de grote herinrichting ligt de rotonde met zes (!) takken waarop -naast enkele op- en afritten van de E314- ook de Kesseldallaan en de toegangsweg van het toekomstige wetenschapspark zullen aansluiten. Het is een ‘zwevende rotonde’ omdat de rijweg voor auto’s in de hoogte zal liggen. De fietspaden zullen op het gelijkvloerse niveau liggen en zullen aansluiten op een netwerk van fietspaden die onder meer verbinding zullen maken met fietssnelweg F3 Leuven-Brussel, fietssnelweg F25 Leuven-Aarschot, fietssnelweg F8 Leuven–Mechelen, de nieuwe carpoolparking en het fietspad naar Kessel-Lo dat in 2023 aangelegd wordt. Het doorgaande autoverkeer dat van de Vaartkom van Leuven komt en richting Rotselaar / Aarschot rijdt, zal in de toekomst niet meer via de ‘oude’ Aarschotsesteenweg moeten rijden. De automobilisten zullen voor het viaduct omgeleid worden naar de nieuwe rotonde via een brug die al enkele jaren geleden werd aangelegd. Dit heeft voor de bewoners van de oude Aarschotsesteenweg als voordeel dat er minder verkeer zal rijden.
De Leuvense burgemeester Mohamed Ridouani (Vooruit) is alvast blij dat er schot in de zaak komt en ziet de investering als een grote stap voorwaarts in de mobiliteit. “De herinrichting van het Vuntcomplex is een cruciaal onderdeel van Leuven Noord om het gebied vlot toegankelijk te maken”, klinkt het. “Het is een grote stap voorwaarts voor een betere mobiliteit in de ruime regio en de buurt met veilige fietspaden tussen Wilsele en Kessel-Lo en minder autoverkeer op de Aarschotsesteenweg.” Ridouani kijkt ook uit naar het toekomstige wetenschapspark van 22 hectare. “Leuven is een parel van kennis en wetenschap. De vraag naar ruimte voor zowel onze kennisinstellingen als voor onderzoek en ontwikkeling blijft groeien. Door Leuven Noord te ontwikkelen, kunnen we hieraan tegemoet komen en extra werkgelegenheid creëren voor iedereen.”
140 spin-offs
Bij de KU Leuven en de NMBS weerklinken gelijkaardige geluiden. “Onze universiteit is al jarenlang de meest innovatieve van Europa. Dat heeft intussen onder meer geleid tot meer dan 140 spin-offs die vele duizenden mensen tewerkstellen. Met de realisatie van het Vuntcomplex wordt een belangrijke eerste stap gezet naar een vlotte en veilige ontsluiting van het toekomstige wetenschapspark”, aldus professor Wim Desmet, algemeen beheerder van KU Leuven. Sophie Dutordoir, CEO bij de NMBS, van haar kant is dan weer blij dat NMBS haar gronden kan inzetten om zowel stedelijke, wetenschappelijke als economische functies te ontwikkelen in de nabijheid van de Leuvense stationsomgeving. “Dit illustreert perfect onze ambitie om via de integratie van het station meer mensen van de trein gebruik te laten maken”, laat ze optekenen.
LEES OOK
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Hoogrendementsglas isoleert tot 12 keer beter dan enkel glas: hoeveel bespaar je op energie door je ramen te vervangen?
Willen we de klimaatdoelstellingen halen, zullen we allemaal in actie moeten schieten. Jij kan onder meer je steentje bijdragen door je verouderde woning energiezuinig te renoveren, denk bijvoorbeeld aan het isoleren van je dak of gevel of plaatsen van hoogrendementsglas. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar óók voor je portemonnee. Bouwsite Livios zocht uit hoeveel je kan besparen door je oude ramen te vervangen en welke premies je daarvoor kan aanvragen. -
Werking verkeerslichten ingezakte Dijlebrug worden in de toekomst beter afgesteld: “Rijd tot aan de stopstreep”
De verkeerslichten aan de Dijlebrug werken met radars. De lichten zijn ingesteld om rekening te houden met de verschillende verkeersstromen ’s ochtends en ’s avonds en kunnen aankomend verkeer detecteren. “Om de detectie goed te laten verlopen, is het belangrijk om vlot door te rijden tot aan de stopstreep van de verkeerslichten”, tipt de gemeente.Rotselaar -
Gouden Formule 19
Tweestrijd bij Red Bull? Of toch die gouwe ouwe Alonso? Bewijs dat jij dé racekenner bent en registreer je team nu voor de Gouden Formule 1
De eerste twee GP’s van het nieuwe F1-seizoen zitten er intussen al even op. En zo ook de eerste speeldag van de Gouden Formule 1. Betekent dit dat jij te laat bent om jouw droomteam nog in te schrijven? Neen hoor, helemaal niet: ga aan de slag voor de volgende GP in Australië (en de rest van het seizoen) en scoor nog steeds prachtige prijzen. -
-
Spaargids.be
Hoe veilig zijn jouw centen bij de bank? En wat met buitenlandse instellingen?
De bankensector kan nog niet meteen opgelucht ademhalen na de noodovername van Credit Suisse. Het aandeel van Deutsche Bank zakt vandaag namelijk met 13 procent. Ook andere Europese banken noteren deze voormiddag verliezen. Hoe veilig is je geld op de bank, indien deze trend zich blijft verder zetten? Spaargids.be zocht het voor je uit. -
Kindergemeenteraad overhandigt boeken tijdens bezoek aan Kringwinkel
De kindergemeenteraad van Haacht werkt dit jaar rond het thema kinderarmoede en wil zelf ook actief meewerken aan de bestrijding van kinderarmoede in Haacht. Daarom zamelden de leden samen met het Huis van het Kind en HaBoBIB, tweedehands kinder- en jeugdboeken in voor Kringwinkel ViTeS.Haacht -
Kessel-Lo
Dan toch geen dure tijdelijke ontsluitingsweg voor Leuven Noord: “Na 20 jaar eindelijk concrete plannen voor volledige realisatie Vuntcomplex”
Leuven Noord is één van de laatste gebieden in Leuven die nog ontwikkeld moeten worden maar hoe zit het ondertussen met het grote project? Bedoeling is om een wetenschapspark en een pendelparking te realiseren op de site. Dat vereist ingrijpende aanpassingen in de wegeninfrastructuur, al circuleerden er tot op heden liefst negen scenario’s. Karin Brouwers vroeg en kreeg duidelijkheid van minister Lydia Peeters. “De keuze voor een rechtstreekse ontsluiting vanop de E314 is zonder meer toekomstgericht”, klinkt het. -
Studenten gaan afvalproblematiek te lijf tijdens 24 uur durende hackathon: “Morgenochtend koffiekoeken voor iedereen.”
In UCLL-campus Proximus lieten 54 studenten zich opnieuw gewillig een dag lang opsluiten voor een internationale hackathon. Tijdens de intellectuele uithoudingsproef buigen jongeren uit negen landen zich over een gezamenlijke breinbreker: de afvalproblematiek.Leuven
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerRudy Van Overtstijns