Rijschool Lovanium: een nieuwe rijschool vlak naast het station
LeuvenSinds juni dit jaar is Leuven een rijschool rijker. Gert Steenacker (31) besloot met Lovanium de sprong te wagen. “Lovanium is Latijns voor Leuven. Ik wilde de lokale verankering benadrukken, en tegelijkertijd voor een zekere uitstraling gaan. Rijschool Gert vond ik maar niks.”
“We vormen voorlopig een klein team van twee ervaren instructeurs. Heel blij dat ik Hugo kon overtuigen om mee te stappen in het avontuur. Ik doe de planning, maar geef ook les.” Naast zijn zeven jaar ervaring als instructeur nam Gert heel wat bagage mee vanuit zijn master lichamelijke opvoeding. “Daar leerden we hoe we motorische vaardigheden moesten overbrengen. Een perfecte opstap dus naar de wereld van de rijscholen. Maar straf geef ik nooit”, lacht Gert.
Doodsangsten
Als instructeur probeert Gert vooral een ontspannen sfeer achter het stuur te creëren. “Veel leerlingen hebben bij aanvang van de opleiding last van stress en rijangst, daar proberen we hen stap voor stap van af te helpen. Uiteraard zonder de doelstellingen uit het oog te verliezen.” Leerling en instructeur brengen al gauw twintig uur in dezelfde rijcabine door. “Op het einde van de rit hebben we de meeste leerlingen echt leren kennen. Soms worden ons heel gevoelige zaken toevertrouwd. Zeker tijdens de eerste lockdown waren onze leerlingen blij dat ze überhaupt les konden volgen. Maar ons een therapeut noemen, dat gaat wat ver.” Toch kan het effect soms blijvend zijn. “Vorige week was er nog een moeder die me bedankte om haar dochter wat zelfvertrouwen terug te geven. Dat kan het begin zijn van een grotere zelfstandigheid.”
Kunnen diezelfde ouders de rijopleiding van hun kind niet beter op zich nemen? “Dat kan soms heel goed uitdraaien, maar het hangt er echt van af. Zijn de ouders op de hoogte van de laatste veranderingen in de wegcode, zoals de invoering van conflictvrije verkeerslichten? Rijden die ouders wel met de juiste rijtechnieken? De uitspraak ‘ik rijd al dertig jaar dus ik zal het wel weten’ gaat verre van altijd op.” Bovendien is de vloot van Lovanium zo uitgerust dat er te allen tijde ingegrepen kan worden. “Dat is, zeker in het begin, echt nodig. Doodsangsten heb ik één keer uitgestaan, toen een leerling veel te laat van rijstrook veranderde op de snelweg. Of leerlingen die een rotonde links oprijden: een klassieker. Op den duur kan je die gevaarlijke situaties voorspellen. Uiteraard zijn wij dus van mening dat een lesgever die er dag in dag uit mee bezig is alles veiliger en vlotter kan laten verlopen.”
Attitude
“Ook op rijattitude zetten we in. Door een ontspannen sfeer te creëren moedigen we leerlingen aan de taboes te doorbreken. Als ze bijvoorbeeld aangeven niet akkoord te gaan met de snelheidslimiet kunnen we daar meteen op inspelen.” De attitude gaat er volgens Gert overigens alleen maar op vooruit. “Leerlingen zijn zich steeds meer bewust van de gevaren van alcohol achter het stuur. Wat we wel zien is dat er tegenwoordig veel meer afleiding achter het stuur is, met dank aan de smartphone. Dan leggen we uit dat er apps bestaan die automatische replies sturen als je aan het rijden bent.” Bestaan hopeloze gevallen? “We hebben leerlingen gehad die met de handen in het haar toekwamen, maar uiteindelijk hebben ze allemaal hun rijbewijs gehaald.”
Hoewel Lovanium de band met de stad sterk wil aanhalen weert diezelfde stad de auto uit het centrum. “En dat snap ik in zo’n drukke stad. Maar ik denk niet dat de auto voorbijgestreefd is. Jonge mensen blijven die vrijheid toch opzoeken.” Toch blijft Gert niet blind voor de ecologische impact van het wagenpark. “Wij leren leerlingen bijvoorbeeld aan dat door tijdig te schakelen de motor minder verbruikt. Of dat een motor veel meer uitstoot tijdens de eerste kilometers, en dat het dus geen goed idee is om naar de bakker achter de hoek te rijden. Wij zeggen voor de goede orde dus niet: haal de wagen zoveel mogelijk van stal. Maar het is fijn om de optie te hebben.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Circulaire tuinschuur aan volkstuin Salvenbos
Leuven -
De klassieke, rechthoekige handtas is passé. Dit model is wél erg hot deze zomer
Wat grote labels als Prada en Isabel Marant dit seizoen met elkaar gemeen hebben? Ze zetten massaal de halvemaantas in de spotlights. Alle it-girls dragen hem, en we begrijpen waarom: dit model is minimalistisch maar tóch opvallend en speels. Voor wie het liefst een betaalbaar exemplaar wil: vijftien budgetvriendelijke tassen. -
Ondernemingsrechtbank verklaart Bar Picasso failliet
Op het Ladeuzeplein is opnieuw een horecazaak overkop gegaan. De Leuvense ondernemingsrechtbank verklaarde zopas de vennootschap achter Bar Picasso failliet. De zaak belandde onlangs in het oog van de storm, nadat op beeldschermen verschillende racistische en transfobe memes werden getoond.Leuven -
-
Gouden Formule 11
Georges-Louis Bouchez doet ook dit jaar mee aan de Gouden Formule 1: “Verstappen is een vechter en een goede coureur, maar Hamilton is meer een ster”
-
Lubbeek laat gedenktekens toe op haar straten die oorlogsslachtoffers herinneren
De gemeenteraad van Lubbeek stemde op de gemeenteraad dinsdag unaniem in met het reglement op de plaatsing van struikelstenen op het openbaar domein van de gemeente. Vanaf nu kunnen burgers of verenigingen die een Lubbeeks slachtoffer van het nazisme willen herdenken dit type kunstwerk aanvragen en laten plaatsen door de gemeentediensten.Lubbeek -
Bloemenkrans in Huldenbergse velden herdenkt vijftiger die overlijdt tijdens fietstochtje
Een bloemenkrans in een veld op de kruising van de Kleine Puystraat en Donkerstraat in Neerijse (Huldenberg) moet de herinnering aan de onlangs overleden Sven Socquet uit Bertem levendig houden. Hij stierf er op 19 mei tijdens een fietstochtje.Leuven -
HLN Shop
De grote plas over aan een scherpe prijs: dit mag je niet missen op citytrip in New York
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerYolande Toremans