Ondernemend Leuven betreurt gebrek aan communicatie over onderzoek naar minder baanvakken op ring: “Er worden meer problemen gecreëerd dan opgelost”
LeuvenNaar aanleiding van het onderzoek naar een rijvak minder op de Leuvense ring kropen de vertegenwoordigers van ondernemend Leuven in hun pen. Voor het eerst bundelen Voka-Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant, Unizo Leuven, Liefst Leuven en Confederatie Bouw Leuven hun krachten. In een open brief pleiten betreuren ze ook vooral het gebrek aan communicatie.
De berichtgeving rond de mogelijke vermindering van de rijvakken op sommige locaties op de Leuvense ring kwam er na de aankondiging van de aanpassingswerken van de ring van Mechelen. Al snel ontstond er in Leuven een stevige discussie tussen voor- en tegenstanders. Soms verliep het debat zelfs licht verhit want de stad Leuven had nog maar net de algemene invoering van de zone 30 in de deelgemeenten aangekondigd en ook die maatregel viel niet bij iedereen in goede aarde. In de Leuvense ondernemerswereld viel het nieuws over het onderzoek over een baanvak minder op de ring vooral zwaar op de maag omdat het uit de lucht kwam vallen.
File betekent frustratie, late leveringen, het zoeken naar sluipwegen…
Uitermate voorbarig
“Met de grootste verbazing hebben wij in het nieuws moeten vernemen dat er een studie aangevraagd is bij AWV om de ring van Leuven te herbekijken en mogelijks een rijvak te schrappen. In geen enkele communicatie, werkgroep noch mobiliteitsplan is hier sprake van geweest. Daarenboven vernemen wij van AWV dat de aanbesteding voor deze studie nog moet uitgeschreven worden. Het lijkt ons dus uitermate voorbarig om hier al uitspraken over te doen. Wij betreuren deze manier van werken waarbij wij voor voldongen feiten worden gezet, hoewel wij steeds open staan voor overleg en gezamenlijke communicatie”, klinkt het.
Lees verder onder de foto
“Mobiliteitsplannen moeten zorgen voor verbetering op vlak van mobiliteit, milieu, duurzaamheid en economie. Daar schiet dit voorstel tekort en daarom willen wij met ondernemend Leuven aan tafel zitten met het stadsbestuur om een compromis te bereiken”, aldus Daniëlle Vanwesenbeeck, voorzitter van Voka Vlaams-Brabant. “De ambitie van Leuven was om de binnenstad autoluw te maken. Dit heeft ervoor gezorgd dat alle wagenverkeer de afgelopen jaren naar de ring werd verplaatst. Vervolgens de ring –plaatselijk- tot een éénvaksbaan in iedere richting versmallen zal zorgen voor nodeloze chaos en congestie. De doorstroomcapaciteit van de Leuvense ring kan hiermee zwaar in het gedrang komen. Er worden zo meer problemen gecreëerd dan opgelost.”
Men spreekt er ook van de ingenomen rijvakken als groenruimtes in te richten. Zijn er geen locaties in Leuven die beter geschikt zijn om dit te doen? Daarenboven mag vergroening van een stad niet ten koste gaan van de werkbaarheid, doorstroming en de economie
Busbanen
De ondernemersorganisaties vrezen niet enkel files maar stellen dat de maatregel ook kan leiden tot schade aan de ondernemers. “File betekent frustratie, late leveringen, het zoeken naar sluipwegen… Vrije busbanen creëren, is een nobel doel waar we zonder moeite graag aan meewerken, maar de economische functies moeten mee in beschouwing worden genomen en de busbanen moeten hun meerwaarde bewijzen voor alle actoren want anders is er sprake van slecht beheer van ruimte. Wij staan mee achter een groene en meer leefbare stad maar daar hoort een vlotte ring rond. Men spreekt er ook van de ingenomen rijvakken als groenruimtes in te richten. Zijn er geen locaties in Leuven die beter geschikt zijn om dit te doen? Daarenboven mag vergroening van een stad niet ten koste gaan van de werkbaarheid, doorstroming en de economie. Laat ons samen zoeken naar een en/en-verhaal waarbij ecologie, duurzaamheid, mobiliteit en economie hand in hand gaan in een breed gedragen oplossing.”
LEES OOK
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMLeuven
PORTRET. Luc (67), legendarisch uitbater van Café Allee, overleden na strijd tegen ziekte: “Beetje nonchalant, maar hij wist verdomd goed waar hij mee bezig was”
-
PREMIUMLeuven/Herent
Nieuwe stappen om zwart punt Mechelsesteenweg aan E314 aan te pakken: “Er komt een fietsersbrug over de snelweg en twee tunnels onder de oprit en afrit”
Het Agentschap Wegen en Verkeer van het Vlaams Gewest gaat de verkeersveiligheid van de Nieuwe Mechelsesteenweg (N26) tussen de E314 en R23 aanpakken. Het gaat om ingrijpende maatregelen op het grondgebied van Leuven én Herent. “De veiligheid wordt verhoogd door een nieuw fietspad en oversteekplaatsen voor fietsers aan te leggen. Ook voor automobilisten wordt het veiliger oversteken”, legt de Leuvense schepen Dirk Vansina (CD&V) uit. -
Spaargids.be
Pensioensparen op je 54ste? Behoed je voor deze grove fout
54-jarigen die aan pensioensparen doen, denken maar beter twee keer na over het bedrag dat ze dit jaar storten. Het kan bepalend zijn voor de sommen die ze de volgende tien jaar mogen storten en het fiscale voordeel dat ze daarbij genieten. Spaargids.be legt uit hoe de vork aan de steel zit. -
-
Livios
Grotere regenwaterputten in opmars: “Ga meteen voor een put van 10.000 liter”
De klimaatverandering is een realiteit. Zowel periodes van droogte als intense neerslag komen steeds vaker voor. Maart en april waren kurkdroge maanden, waardoor heel wat regenwaterputten in Vlaanderen vandaag leeg zijn. Nu al. Moeten we investeren in grotere regenwaterputten? Bouwsite Livios gaat het na. -
Kessel-Lo
Apero zonder alcohol? Met TONAMI van Koen Lievens en An Luyten komt dat helemaal goed
Een pittig aperitief kan ook zonder alcohol…Met die missie gingen Koen Lievens en An Luyten aan de slag en zopas werd apero TONAMI voorgesteld aan Hal 5 in Kessel-Lo. “Het is een kruidig drankje dat je smaakpapillen helemaal prikkelt, van het puntje van je tong tot helemaal achterin je mond”, klinkt het enthousiast. -
Lubbeek/Leuven
Theo Francken (N-VA) hekelt mobiliteitsbeleid van Leuven: “Wat heeft dit alles nog met verkeersveiligheid te maken?”
Theo Francken (N-VA) is niet te spreken over het mobiliteitsbeleid van centrumstad Leuven. De Leuvense ANPR-camera’s leverden ‘de stadskas’ 5,7 miljoen euro op, meer dan dubbel zoveel in vergelijking met 2020, en binnenkort treedt het mobiliteitsplan voor Kessel-Lo in voege waardoor er opnieuw heel wat straten autoluw worden. “De roodgroene oorlog tegen de auto mag wel eens stoppen”, stelt Francken. -
LEUVEN/LUBBEEK
Lubbeek zet rem op zone 30 in grensstraten met Leuven: “Bij ons worden snelheidsregimes ingevoerd volgens bepaalde logica”
De zone 30 die vanaf februari op heel Leuvens grondgebied, deelgemeenten incluis, wordt ingevoerd blijft voor beroering zorgen. In buurgemeente Lubbeek doen ze daar nog een schepje bovenop. In grensstraten Jan Davidtsstraat en Lange Lostraat blijft de maximumsnelheid voorlopig bij 50 kilometer per uur.
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerMieke Billiard