N-VA Leuven snoeihard voor subsidie voor elektrische deelbakfietsen: “Pure sinterklaaspolitiek!”
Leuven“De stad Leuven wil een toelage van 360.000 euro toekennen voor de uitrol van 30 elektrische deelbakfietsen. Dat is goed voor 4.000 euro per bakfiets per jaar”, klinkt het kritisch bij N-VA. Schepen Dessers (Groen) wijst erop dat de aanbieder van dienst na drie jaar op eigen benen moet kunnen draaien.
Met dank aan Europees project eHUBs worden in Leuven momenteel 30 elektrische deelbakfietsen van aanbieder Cargoroo ter beschikking gesteld op de zogenaamde Mobipunten. Eind dit jaar loopt dat project af en bijgevolg moet de stad Leuven op zoek naar een nieuwe aanbieder. Bedoeling is om tot een concessie voor vijf jaar te komen met één aanbieder. Oppositiepartij N-VA ondersteunt het feit dat de stad Leuven de deelmobiliteit wil behouden na 2022 maar heeft wel vraagtekens bij de aanpak. “Hoewel het concessiereglement voorziet dat de concessiehouder moet instaan voor de exploitatie, het dagelijks beheer en het onderhoud (hardware en software, nvdr) past het stadsbestuur gedurende de eerste drie van de vijf-jaar-durende concessie toch 120.000 euro per jaar bij”, zeggen fractieleider Zeger Debyser en voorzitter Karel Mortier van N-VA Leuven. “Een subsidie van 360.000 euro gespreid over drie jaar dus, nota bene voor 30 elektrische bakfietsen. Dat is goed voor 4.000 euro per bakfiets per jaar. Pure sinterklaaspolitiek!”
Antwerpen
Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen) wijst onder meer op het ondernemingsrisico van de concessiehouder maar geeft ook mee dat de aanbieder na drie jaar op eigen benen zal moeten draaien. “Deelmobiliteit is erg belangrijk voor de ‘modal switch’ die volop bezig is in Leuven. We willen dat als stad ondersteunen in de opstartfase maar uiteraard niet eeuwig. We geloven wel in het systeem want ik merk zelf dat de elektrische deelbakfietsen door een brede groep worden gebruikt, van gezinnen die hun kinderen naar de sportclub brengen tot studenten die de inboedel van een kot aan het verhuizen zijn”, klinkt het.
Je zal maar een Leuvense handelaar zijn die zelfs tijdens de coronacrisis de promotaks moest betalen. Toen was er geen ruimte om 400.000 euro kwijt te schelden maar voor 30 elektrische bakfietsen heeft het stadsbestuur wel 360.000 euro veil. Dat gaat er bij ons niet in...
Oppositiepartij N-VA neemt geen vrede met die uitleg en verwijst net zoals de stad Leuven in het concessiereglement naar de stad Antwerpen. Daar worden vanaf deze maand 125 elektrische deelbakfietsen in gebruik genomen. “Zonder dat daar ook maar 1 euro subsidie aan te pas komt. Waarom kan dat dan niet in Leuven?”, klinkt het bij N-VA. “Je zal maar een Leuvense handelaar zijn die zelfs tijdens de coronacrisis de promotaks moest betalen. Toen was er geen ruimte om 400.000 euro kwijt te schelden maar voor 30 elektrische bakfietsen heeft het stadsbestuur wel 360.000 euro veil. Dat gaat er bij ons niet in. Tot slot nog een bedenking bij het concessiereglement: de financiële tussenkomst van de stad Leuven aan de exploitant kan verminderd worden als het gebruik van de fietsen toeneemt en de exploitant zelf meer inkomsten genereert. De exploitant heeft er met andere woorden geen enkele baat bij dat de fietsen al te intensief worden gebruikt want dan zal hij zijn subsidie zien verminderen. Dat werkt contraproductief en geeft geen enkele stimulans aan de exploitant om performant te zijn de komende jaren.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Herent
Inhuldiging wandeltentoonstelling ‘In de voetsporen van pastoor De Clerck’
Naar aanleiding van de herbestemming van de Veltemse Sint-Laurentiuskerk namen dienst toerisme Herent, cultuur, stuurgroep erfgoed, zuster Machteld en Parcum het initiatief een tentoonstelling en wandeling op touw te zetten rond de 18e-eeuwse dorpsfiguur pastoor De Clerck. Vanavond wordt de wandeltentoonstelling feestelijk ingehuldigd. -
PREMIUMWERCHTER/LEUVEN/AARSCHOT
De Lijn zet tot honderd chauffeurs per dag in tijdens Rock Werchter: welke bus neem je best?
Vanaf woensdag 13 uur tot en maandag 4 juli 14 uur zijn er pendelbussen van De Lijn om de festivalgangers van en naar de wei te brengen. De Lijn zet hiervoor dagelijks zestig chauffeurs in. Op donderdag - traditioneel de drukste dag - zijn dat zelfs honderd chauffeurs. Het vervoer is inbegrepen in het festivalticket. Hieronder lees je welke bus je het best neemt. -
HLN Shop
Het kiezen van de juiste airco is maatwerk: zo bega je geen miskoop
Heerlijk, die warme dagen. Al kan de hitte in huis het behoorlijk lastig maken om te slapen en te werken. Een airco biedt dan instant verkoeling, maar hoe kies je uit alle modellen op de markt het toestel dat ideaal is voor jou? HLN Shop helpt je op weg. -
-
PREMIUMLeuven
Is Vlaams-Brabant klaar voor elektrische wagens? Leuven gaat alvast een netwerk van laadpalen uitrollen de komende jaren maar dat wordt een stevige uitdaging...
De transitie naar elektrische mobiliteit is volop bezig en bedrijven moeten de motor worden voor die evolutie. Maar hoe zit het met de gewone man (en vrouw) in de straat? Polestar ging in een enquête bij 198 inwoners uit Vlaams-Brabant op zoek naar antwoorden nu één op vier mensen aangeeft dat hun volgende wagen niet op benzine of diesel zal rijden. Behoorlijk verrassende resultaten en dat dwingt de stad Leuven om een oplossing te zoeken voor het tekort aan laadpalen. -
Livios
Regenwaterput verplicht bij nieuwbouw en grote renovatie: dit moet je weten over de werking en prijs
Zeker na enkele droge weken, snakt onze tuin naar water. Om je waterfactuur onder controle te houden, maak je best gebruik van gratis regenwater. Bouwsite Livios legt uit hoe je het opvangt met een regenwaterput en waar je rekening mee moet houden. -
OPROEP. Laatste schooldag! Deel jouw foto’s en video met HLN
Het schooljaar zit er alweer op. De rapporten zijn uitgedeeld, de juffen en meesters hebben cadeautjes gekregen, er is afscheid genomen van elkaar... De zomervakantie kan beginnen! Ben jij een trotse ouder van afstuderende kinderen? Hebben jouw kinderen zopas hun rapport gekregen en hebben ze dat gevierd met hun vrienden? Wij zijn op zoek naar alle leuke beelden van deze laatste schooldag. Stuur ze ons door via deze link. -
PREMIUMHAACHT
Alken Maes wil meer inzetten op Belgische landbouwers voor lokale gerst om bier te brouwen: “Frisse pint moet duurzaam pintje worden”
Weinig producten zijn zo typisch Belgisch als bier, al betekent dat niet dat onze nationale trots uitsluitend met lokale ingrediënten wordt gebrouwen. Alken Maes en Arvesta willen daar verandering in brengen en starten een samenwerking met Vlaamse en Waalse landbouwers om lokaal en duurzaam 300 hectare brouwgerst te telen en oogsten.
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerJoseph swaenen