Eén van de publieke laadpalen staat aan het Leuvense Stadskantoor. De komende jaren zijn er grote investeringen nodig om de infrastructuur uit te breiden.
Volledig scherm
PREMIUM
Eén van de publieke laadpalen staat aan het Leuvense Stadskantoor. De komende jaren zijn er grote investeringen nodig om de infrastructuur uit te breiden. © Vertommen

Is Leuven klaar voor de switch naar elektrisch rijden? “De markt van elektrisch wagens gaat de komende jaren ontploffen”

LeuvenEen blik op de televisiereclame en je weet het: elektrisch rijden is de toekomst. Dat brengt ons bij de vraag of de stad Leuven wel klaar is voor de massale switch van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijving. Niet elke Leuvenaar beschikt immers over eigen oprit om een laadpaal te zetten en heel wat inwoners wonen in een appartement. Een klein onderzoek van de huidige laadinfrastructuur toont aan dat er nog veel werk is aan de winkel.

5 reacties

  • René lembrechts

    2 jaar geleden
    Het is toch geen verantwoordelijkheid van de stad om laadpalen te voorzien. Benzinestations werden gebouwd door de productiemaatschappij. Dus laadpalen door de electriciteismaatschappij en/of de autoconstructeurs.
  • mutley dastardly

    2 jaar geleden
    In Leuven heeft men een eenvoudigere oplossing - een supercomplex anti-auto verkeersplan. Dat gecombineerd met werken en de absolute weigering om dan even wat bij te sturen - zorgen voor absolute chaos. Het millieu vaart daar wel bij! Zeker weten - hé mr. Dessers - uw supergroen beleid zal de volgende keer zwaar afgestraft worden! Ook daar ben ik zeker van.
  • Michel Gilson

    2 jaar geleden
    Afwachten is de boodschap, pas binnen vijf à tien jaren zal elektrische mobiliteit een beetje aan maturiteit gewonnen hebben, ook op technologisch vlak. Voor alle vroege instappers wacht er, naast nog veel te hoge prijzen, veel ergernis en frustratie.
  • freddy cardoen

    2 jaar geleden
    De markt van electrische wagens gaat ontploffen volgens Groen . Van Groen zou je dan ook verwachten dat zij er misschien is over nadenken wat er later met de verwerking van de baterijen gaat gebeuren en wat een vervuiling dit zal meebrengen.
  • Björn Hilkens

    2 jaar geleden
    De stad en energieleverancier wrijven al in hun handjes, kassa kassa. En bij VAB zeggen ze: 'Wij raden dan ook aan om publieke laadpalen enkel te gebruiken als noodoplossing of wanneer je bijvoorbeeld op reis gaat. Je wagen thuis of op het werk opladen is immers veel goedkoper.'
  1. Tweestrijd bij Red Bull? Of toch die gouwe ouwe Alonso? Bewijs dat jij dé racekenner bent en registreer je team nu voor de Gouden Formule 1
    Gouden Formule 1
    9

    Tweestrijd bij Red Bull? Of toch die gouwe ouwe Alonso? Bewijs dat jij dé racekenner bent en registreer je team nu voor de Gouden Formule 1

    De eerste twee GP’s van het nieuwe F1-seizoen zitten er intussen al even op. En zo ook de eerste speeldag van de Gouden Formule 1. Betekent dit dat jij te laat bent om jouw droomteam nog in te schrijven? Neen hoor, helemaal niet: ga aan de slag voor de volgende GP in Australië (en de rest van het seizoen) en scoor nog steeds prachtige prijzen.
  2. Café De Libertad is één van de 100 gerenoveerde gebouwen in Leuven: “Mede dankzij project ELENA geen sprake meer van gas. Hier regeert de zon”
    PREMIUM
    Leuven

    Café De Libertad is één van de 100 gerenoveer­de gebouwen in Leuven: “Mede dankzij project ELENA geen sprake meer van gas. Hier regeert de zon”

    Het kostte meer dan 50 miljoen euro, maar tussen eind 2017 en mei 2021 werden liefst 100 Leuvense gebouwen milieubewust gerenoveerd. Eén van de deelnemers aan project ELENA is café Libertad in de Muntstraat waar van gas geen sprake meer is en dat zal ook het geval zijn voor het hotel dat momenteel boven de legendarische kroeg wordt gebouwd. “We rekenen op onze zonnepanelen voor het energieverbruik”, zegt uitbater Rikky Evers.
  3. Van Napoleon tot erotische films... de vijf levens van het Martelarenplein in Leuven: “Dat studentenprotest was wat je nu ‘woke’ zou noemen”
    PREMIUM

    Van Napoleon tot erotische films... de vijf levens van het Martelaren­plein in Leuven: “Dat studenten­pro­test was wat je nu ‘woke’ zou noemen”

    De toegangspoort tot Leuven: zo wordt het Martelarenplein genoemd. Geheel terecht, want het iconische plein heeft al een wonderlijke geschiedenis achter de rug. Nu de geplande heraanleg veel stof doet opwaaien, keren we terug in de tijd. Naar oorlogsellende, de doordringende geur van frietvet en een vergeten standbeeld dat stof vergaart in een stadsmagazijn. “Weinigen weten hoe deze brasserie op het Martelarenplein aan haar naam is gekomen.”
    Leuven