In de Parijsstraat in Leuven komen fietsers en voetgangers alsmaar meer in conflict met elkaar.
Volledig scherm
PREMIUM
In de Parijsstraat in Leuven komen fietsers en voetgangers alsmaar meer in conflict met elkaar. © vertommen

Het conflict tussen fietsers en voetgangers wordt pijnlijk duidelijk in fietsstraat Parijsstraat. “We zeggen niet per definitie nee tegen winkel-wandelstraat”, zegt schepen Dessers

Sinds de invoering van het circulatieplan is het aantal fietsers met 44 % gestegen in het centrum van Leuven. Onder meer in de Parijsstraat –een fietsstraat- leidt dat tot verkeersconflicten die de handelaars en de voetgangers alsmaar vaker aanklagen. Ook het stadsbestuur beseft dat de snelle toename van het aantal fietsers tot problemen leidt op sommige locaties. “In de Parijsstraat zeggen we niet per definitie nee tegen een winkel-wandelstraat”, aldus schepen Dessers (Groen).

3 reacties

  • Patrick Goebel

    2 jaar geleden
    In dat winkel gedeelte zou niet mogen gefietst worden, ik moet daar ook altijd opletten om niet omver te worden gereden, fietsers trekken hun niets aan van andere weggebruikers
  • Luc Soetaerts

    2 jaar geleden
    Correctie. Het deel van de Parijsstraat dat op de foto staat is GEEN fietsstraat maar een voetgangerszone. De bestuurders (dus ook de fietsers) die er mogen in rijden, moeten stapvoets rijden; ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers en zo nodig stoppen. Ze mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen. In deze zone’s moeten de fietsers van hun fiets afstappen wanneer de dichtheid van het voetgangersverkeer hun doorgang bemoeilijkt.
  • Marie Vandam

    2 jaar geleden
    Lees is das net als vele straten een winkel WANDEL straat geen fiets straat!! Dus geen rijdende fietsen daar !!! Got of!...
  1. “NMBS bekijkt of we enkele honderden tijdelijke stallingen kunnen plaatsen op perron B”, zegt schepen Dessers (Groen)
    PREMIUM

    “NMBS bekijkt of we enkele honderden tijdelijke stallingen kunnen plaatsen op perron B”, zegt schepen Dessers (Groen)

    In deel 2 van ons dossier Fietsstad Leuven gaan we op zoek naar een oplossing voor het tekort aan fietsenstallingen dat ontstond door de evolutie van 44 % meer fietsers sinds de invoering van het circulatieplan. “De snelle toename van het aantal fietsers in het centrum van Leuven is positief maar we beseffen dat de gevolgen onze aandacht vragen. We brengen momenteel alle mogelijkheden voor bijkomende fietsenstallingen in kaart”, zegt schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen).
  2. OnlyFans-ster Jamecia verklapt hoeveel extra ze verdient na de Streamz-docu, en dat is niet weinig
    Play
    Showbizz
    3

    OnlyFans-ster Jamecia verklapt hoeveel extra ze verdient na de Streamz-do­cu, en dat is niet weinig

    Hoe gaat het met de OnlyFans-modellen uit de documentaire ‘OnlyFans: De Naakte Vlaamse Waarheid’, een half jaar nadat de reeks op Streamz verscheen? Dat wou Showbits wel eens weten en dus spraken we opnieuw af met Jamecia. Haar getuigenis heeft haar carrière zeker een boost gegeven. Ze verdiende al goed haar boterham met seksueel getinte video’s, maar sindsdien heeft ze nog meer volgers. Volgers die haar uiteraard betalen om haar video’s te kunnen bekijken. Hoeveel haar dat extra oplevert per maand, verklapt ze aan Senne in een nieuwe Showbits. Bekijk hier de succesvolle Streamz-docu Onlyfans.
  1. FOTOREPORTAGE: Fietsstad Leuven...de edele kunst van ‘wildparkeren’

    FOTOREPOR­TA­GE: Fietsstad Leuven...de edele kunst van ‘wildparke­ren’

    Je fiets correct parkeren in Leuven...Door het toegenomen aantal fietsers sinds de invoering van het circulatieplan is het lang geen evidentie. Bovendien kampt de universiteitsstad nog steeds met een tekort aan fietsenstallingen. Anderzijds interpreteren fietsers de regels soms nogal ruim waardoor er op heel wat locaties in de stad ‘bossen van fietsen’ opduiken. HLN Leuven trok op een doordeweekse donderdag de stad in en kwam terug met een fotoreportage die weinig aan de verbeelding overlaat.