Groen denkt aan lage-emissiezone
LEUVENGroen vraagt het Leuvense stadsbestuur om de haalbaarheid van een lage-emissiezone (LEZ) te onderzoeken. De oppositiepartij is na de alarmerende cijfers van de Vlaamse overheid over de luchtvervuiling immers niet overtuigd dat het circulatieplan een garantie is op de daling van de vervuiling. "Als wagens alleen anders rijden, is er enkel een verschuiving", zegt gemeenteraadslid Fatiha Dahmani.
Het is in Leuven tijd voor een grondige aanpak inzake luchtvervuiling. Dat zeggen Fatiha Dahmani en Marleen Demuynck van oppositiepartij Groen. De gemeenteraadsleden doen die uitspraak naar aanleiding van recentelijk door de Vlaamse overheid gepubliceerde kaarten over de luchtkwaliteit in de Vlaamse steden. Leuven doet het in dat onderzoek niet bijzonder goed, met een overschrijding van de Europese grenswaarde van 40 miligram per kubieke meter op meerdere belangrijke verkeersassen. Opmerkelijk gegeven: tot op heden bleek uit eerder onderzoek dat Leuven zich nog in de zogenaamde 'veilige zone' bevond, maar dat blijkt dus niet het geval. Het alarmerende nieuws lijkt een bijkomend argument voor het veelbesproken circulatieplan dat eind 2016 werd ingevoerd maar Groen ziet vooral een bijkomende uitdaging.
Ook N-VA voorstander
"Het is tijd voor een meer ambitieus beleid", aldus Dahmani en Demuynck. "De resultaten van de metingen zijn vergelijkbaar met andere steden en de oorzaken zijn dezelfde. Voor stikstofdioxide moeten we kijken naar het nog steeds grote aantal dieselvoertuigen. We moeten nog wachten op de concrete detailmetingen die in de stad worden uitgevoerd door burgers, maar we kunnen nu al zeggen dat een circulatieplan op zich geen garantie biedt op een voldoende sterke daling van de luchtvervuiling. En als er grote nieuwe parkeergarages bij zouden komen, trek je nog meer auto's aan."
Lees: Groen ziet wel wat in een LEZ in Leuven en hangt daarmee de wagon aan bij oppositiepartij N-VA, die eerder al pleitte voor het weren van de meest vervuilende dieselwagens in het centrum van de stad. Fractieleider Zeger Debyser (N-VA) ziet in een LEZ minstens voor een deel een alternatief in het huidige circulatieplan. Groen gaat echter verder en zegt niet per definitie neen tegen een combinatie van beiden.
"We vragen dat de stad de optie minstens onderzoekt", zegt Dahmani.
"Afwachten tot het probleem zichzelf oplost, heeft geen enkele zin. En erop rekenen dat de hogere overheden alles in onze plaats doen, duidt ook op te weinig ambitie. We zullen vaker moeten overschakelen op de fiets of te voet gaan, én inzetten op openbaar vervoer, natuurlijk"
Verwarrend
Schepen Carl Devlies, één van de geestelijke vaders van het Leuvense circulatieplan, is alvast geen voorstander van een LEZ. "Dat moet je minstens op Vlaams niveau, maar idealiter zelfs op Europees niveau, regelen", klinkt het.
"Anders krijg je andere normen in verschillende steden en dat is heel verwarrend voor bestuurders. Dat het circulatieplan enkel een verschuiving zou veroorzaken, betwist ik. Sinds de invoering van het nieuwe verkeersplan, is het aantal fietsers opmerkelijk toegenomen en veel autobestuurders hebben ook het openbaar vervoer ontdekt. Tot slot wil ik benadrukken dat een bijkomende parking in het centrum, de Bruulparking dus, net als doel heeft om zoekverkeer in die wijk te voorkomen."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nieuwe woonmaatschappij Oost-Brabant-West beheert sociale woningen van 13 gemeenten
Vanaf 1 juli bundelen vijf sociale huisvestingsmaatschappijen uit Halle-Vilvoorde en de regio rond Leuven hun krachten. Concreet smelten Elk Zijn Huis en Volkswoningbouw samen tot woonmaatschappij Oost-Brabant-West en worden ook woningen van drie andere maatschappijen uit een resem gemeenten overgenomen. “De huurders zouden enkel voordelen mogen ondervinden van deze samensmelting”, klinkt het.Herent -
TV
STREAMINGTIP. ‘Boston Strangler’: 13 vermoorde vrouwen en twee dappere journalistes
Dertien vermoorde vrouwen in de sixties, maar niemand die tussen alle gruweldaden een verband ziet. Tot reporters Jean Cole en Loretta McLaughlin zich op de zaak storten, en op het spoor komen van seriemoordenaar Albert DeSalvo. Het waargebeurde verhaal van de ‘Boston Strangler’ werd nu door Disney+ in en serie gegoten. -
PREMIUM
EcoWerf start met de productie van biogas in nieuwe vergistingsinstallatie : “Goed voor warmte van 500 en elektriciteit voor 3.000 gezinnen”
EcoWerf opende officieel haar nieuwe vergistingsinstallatie. Naast het jaarlijks produceren van 20.000 ton waardevolle compost uit gft-afval, start EcoWerf met de productie van biogas uit datzelfde gft-afval. Daarvoor bouwde EcoWerf samen met DRANCO, een bedrijf dat wereldwijd anaerobe vergisters opzet, deze vergistingsinstallatie. Per jaar kan EcoWerf 12.000 MWh groene warmte produceren en wordt er jaarlijks 11.000 groene MWh elektriciteit opgewekt.Leuven -
-
Spaargids.be
Waarom zijn termijnrekeningen met korte looptijd nu zo populair? Dit moet je weten om je spaargeld maximaal te laten renderen
Het zijn rare tijden voor wie zijn geld voor enkele jaren wil wegzetten. Op een termijnrekening van één jaar valt tegenwoordig een hogere intrest te krijgen dan op een rekening van tien jaar. Hoe komt dat? En wat moet je dan doen met je spaarcenten? Spaargids.be maakt je wegwijs. -
Politie controleert bestuurders op invalswegen
De Leuvense politie heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag een verkeerscontrole gehouden op vier invalswegen: de Mathias van Den Gheynlaan, de Lüdenscheidsingel, de Kolonel Begaultlaan en de Aarschotsesteenweg. In totaal lieten de inspecteurs 124 bestuurders blazen.Leuven -
Rijverbod en geldboete voor Poolse trucker die Deen doodreed op pechstrook
Een Poolse vrachtwagenbestuurder is veroordeeld tot vier maanden cel met uitstel voor een dodelijk ongeluk in de zomer van 2020. Op de E40 ter hoogte van Bierbeek reed hij een Deense zestiger aan op de pechstrook. De man werd weg gekatapulteerd voor de ogen van zijn gezin. Noch de Pool noch de firma waarvoor hij werkte, daagden op in de politierechtbank.Leuven -
HLN Shop
De robotstofzuiger poetst droog én nat: wat zijn de troeven en obstakels van zo'n toestel?
Sinds de robotstofzuiger onze huiskamers verovert, liggen die er consequent proper(der) bij. En het briljante is dat je er zelfs niet eens voor uit je luie zetel hoeft te komen. HLN Shop verzamelt alles wat je moet weten over dit handige huishoudgadget.