Koffie uit het Hageland van Noé: “Het leven is geen ‘chic’ waard zonder koffie”
Koffiebranderij Noé is met Michel Meurice al aan de vijfde generatie toe. Het winkeltje in de Bormansstraat in Walshoutem is al 73 jaar en in al die jaren is er weinig of niets veranderd, maar net dat maakt het charmant. “Onze zaak heeft een ziel.”
Michel ademt koffie. ‘Het leven is geen ‘chic’ waard zonder koffie’ is dan ook zijn leuze. “Ik ben opgegroeid tussen de koffiebonen. Als kind volgde ik met veel belangstelling alles wat er in de winkel gebeurde. Mijn oom werd er gek van dat ik hem steeds op de voet volgde. Net als hem heb ik de ‘feeling’ om goede koffie te branden. Het is voor mij een blijvende zoektocht naar nieuwe smaken. Nieuwe combinaties maken met bonen uit verschillende landen en zo tot een lekkere blend komen... daar draait het om.”
De geur van verse bonen is geweldig! En die juten zakken... ik mis die wanneer ik op vakantie ben. Als ik weer thuis ben, ga ik dan ook meteen naar de winkel om de zakken te voelen
Michel toont ons de nieuwe lading bonen die net binnengekomen zijn. “Die geur van verse bonen is toch geweldig! En die juten zakken... ik mis die wanneer ik op vakantie ben. Als ik weer thuis ben, ga ik dan ook meteen naar de winkel om de zakken te voelen. Je kunt daarmee lachen, maar dat is passie. Ik ben nu 64 jaar en ik sta nog elke dag om 5 uur op voor de zaak. Dat is geen opdracht, want ik doe graag wat ik doe. Helaas heb ik geen opvolger om de zaak verder te zetten. Maar ik denk daar nog niet te veel aan, want ik ga zeker nog niet stoppen”, lacht Michel.
Redenen voor het succes
Plots gaat het ‘belletje’ in de winkel. Michel begroet de klant met naam. “Ik vind het belangrijk om iemand persoonlijk aan te spreken. Dat schept een band. Ik train me daar op, zo ken ik ook de namen van de kinderen en de kleinkinderen.”
Die gemoedelijkheid en de trouwe service zijn - naast de kwaliteit van het product - mede verantwoordelijk voor het succes van de zaak. “Mensen appreciëren het ook dat we nog altijd aan huis leveren met onze gekende wagen. We bedienen om de drie weken tweeduizend klanten. Vijftig procent daarvan woont in Wallonië, maar we zitten dan ook vlak bij de grens.”
In de winkelrekken
Michel is bijzonder fier dat zijn koffie in 2007 tot streekproduct werd uitgeroepen. “Dat ‘labeltje’ heeft ons geen windeieren gelegd”, knipoogt Michel. Al staat zijn koffie in warenhuis Carrefour niet naast andere streekproducten. “Ik merkte dat onze koffie niet voldoende opgemerkt werd tussen andere producten. Daarom heb ik gevraagd om hem samen met de andere koffies in de rekken te zetten. En plots verdubbelde de verkoop. Voortaan sta ik dus zij aan zij met Douwe Egberts. Of wij beter zijn? Dat wil ik niet gezegd hebben. Elke koffie is anders. Koffie Noé is Koffie Noé: te nemen of te laten.”
Voortaan sta ik dus zij aan zij met Douwe Egberts in de Carrfour. Of wij beter zijn? Dat wil ik niet gezegd hebben. Elke koffie is anders
Michel neemt nog een slokje van zijn koffie. “Ik drink hem altijd puur, zonder suiker. Je doet toch ook geen grenadine in champagne? En melk is voor kinderen”, besluit Michel.
Het Laatste Nieuws gaat in samenwerking met Vlam op zoek naar het Beste Streekproduct van Vlaanderen. Een streekproduct wordt ambachtelijk vervaardigd, in de eigen streek, met een traditie van minimum 25 jaar en… geniet natuurlijk bekendheid bij het publiek. Stemmen op jouw favoriete streekproduct kan via de HLN-app. Download gratis de nieuwe HLN-app op iOS of Android, ontdek alle streekproducten die meedingen naar de titel Het Streekproduct 2019 bij In De Buurt en stem op jouw favoriet. Alle informatie over onze wedstrijd vind je op www.hln.be/streekproduct.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMSint-Truiden
Restaurant Aurum in Kasteel van Ordingen behaalt eerste ster: “Ik begin stilaan al te denken aan wat er nóg mogelijk is”
Chef Gary Kirchens (34) mag met Aurum, in het Kasteel van Ordingen bij Sint-Truiden, een eerste Michelinster in ontvangst nemen. “We hadden er stiekem op gehoopt", glundert Kirchens. Ook voor Kasteel van Ordingen, dat in het voorjaar een felbegeerde vijfde ster bemachtigde, is het de kers op de taart. -
Landen
Proefopstelling Bronplein en omliggende straten
Om de aangepaste circulatie te testen geldt vanaf eind augustus 2019 een proefopstelling waarbij de omliggende straten enkelrichting worden: -
Spaargids.be
1.200 euro extra pensioen per maand: hoe krijg je dat bij elkaar?
1.200 euro. Die extra som acht de Belg nodig naast het wettelijk pensioen, wil hij of zij goed voorbereid de pensioenjaren aanvatten. Pas dan is comfortabel blijven leven mogelijk en komt de huidige levensstandaard niet in gevaar. Maar hoe spaar je dat vermogen bijeen? Pensioensparen en beleggen vormen het antwoord. Spaargids.be zet uiteen hoe je dat slim aanpakt. -
-
Landen
Zo VeloVeilig is Landen: ontdek hier de resultaten voor uw gemeente
De Vlamingen hebben ruim 18.000 gevaarlijke fietspunten aangeduid op de VeloVeilig-kaart. Dat blijkt uit het grootste fietsonderzoek ooit van Vlaanderen dat HLN gehouden heeft. Die gevaarlijke punten werden gebundeld op een gedetailleerde kaart, waarmee we andere fietsers waarschuwen en de overheid laten weten waar er nog werk aan de winkel is. Ontdek hier het volledige rapport en alle onveilige situaties in uw regio. -
Sint-Truiden
Ontdek wijndomein ‘Gloire de Duras' tijdens Week van de Korte Keten
Tijdens de Week van de Korte Keten van 14 tot 22 mei 2022 worden in heel Vlaanderen lokale producenten en streekproducten in de kijker gezet. In Sint-Truiden staan de spotlights deze week op het wijndomein ‘Gloire de Duras’ in Wilderen. Daar ontdek je op 22 mei alles over de lokale wijn tijdens een rondleiding. -
Sint-Truiden
Sint-Truiden waarschuwt inwoners voor huidkanker met campagne ‘Pet bij, huid blij’
De zomer staat voor de deur, de zon komt steeds vaker tevoorschijn en de temperaturen gaan al flink de hoogte in. Kortom: heerlijk genieten, maar tegelijkertijd kan de uv-straling van de zon voor heel wat problemen zorgen. Om de Truienaars attent te maken op de risico’s van langdurige en onbeschermde blootstelling aan de zon, komt het stadsbestuur met de campagne ‘Pet bij, huid blij' op de proppen. Filmpjes van dermatologen, kunstzinnige hoofddeksels en zonnecrème doen hun intrede in Sint-Truiden. -
Ninashop.be
De eeuwige topper: met deze cognac handtassen ben je altijd stijlvol
Op zoek naar een nieuwe lievelingstas? Een cognackleurig exemplaar weet ieder fashionistahart te bekoren. Met deze 3 tips van Ninashop.be maak je gegarandeerd de juiste keuze.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer