Winkelcentrum K schakelt versnelling hoger: “We verwelkomen bekende merken zoals New Yorker, Snipes en Fox & Cie”
KortrijkWinkelcentrum K strijdt om de coronacrisis door te komen. Er openen de komende maanden zeker tien nieuwe winkels, met bekende merken zoals Snipes, New Yorker en Fox & Cie. Opmerkelijk: studenten krijgen op de tweede verdieping een rustige werkplek. “We stellen ons de vraag of we nog een traditioneel shoppingcenter willen zijn en passen ons aan de noden van deze tijd aan”, zegt K-manager Dominique Desmeytere.
Peter LanssensLaatste update:23-04-21, 15:01
K zit zoals alle winkelcentra in woelig vaarwater. Zo komen er sinds het winkelen op afspraak een derde minder bezoekers naar K. Maar vanaf maandag 26 april is winkelen op afspraak verleden tijd, waardoor ‘retailland’ hopelijk naar het nieuwe normaal kan evolueren. K verwelkomt ten laatste begin juni de Duitse modegigant New Yorker, met hippe kleding voor een jonger publiek. De kwaliteitsvolle speelgoedwinkel Fox & Cie en de hippe sneakers van Snipes volgen ten laatste begin juli. Er is ook veel aandacht voor jonge ondernemers.
Veel van hen, die zich tijdelijk in K gingen huisvesten, kiezen voor een verlengd bedrijf. Toppers zijn sneakerstore Dropdayz, Disneywinkel Kameleon-The Happy Store, juwelenautomaat The Billion Avenue en decoratiezaak M Feelgood. Sommigen van hen kiezen voor ruimere panden, zoals delicatessenzaak La Boutique by David Selen en sneakers en sweaters Dropdayz XXL. Zij nemen ten laatste in juli een nieuwe start in hun ruimere panden.
Eventuele leegstaand wordt gemonitord en indien mogelijk opgevuld, ons assortiment is uitgebreid met hippe concepten en de sociale mediakanalen van nieuwe winkels in K verspreiden positieve vibes
K wil zonder fysiek contact toch beleving creëren voor shoppers. K kiest voor die digitale strategie, zeker omdat sinds maart 2020 evenementen en shoppen op locatie (vaak) onmogelijk bleken. K nam daarom communicatiebureau Thinkedge onder de arm om bestaande communicatiekanalen efficiënter te gebruiken en in te zetten op nieuwe digitale platformen zoals TikTok. “Er is een nieuwe dynamiek”, zegt Dominique Desmeytere.
“Eventuele leegstand wordt gemonitord en indien mogelijk opgevuld, ons assortiment is uitgebreid met hippe concepten en de sociale mediakanalen van nieuwe winkels in K verspreiden positieve vibes. We omringen ons met creatieve mensen, die ons met frisse en innoverende concepten inspireren. Met één doel voor ogen: onszelf heruitvinden. We gaan samen met onze huurders de uitdaging aan om een nog betere beleving te creëren.”
K probeert ook de lokale verankering te versterken. Zo opent Gaëlle Codron er eind april Become. Dat merk focust zich op maatschappelijk en ecologisch verantwoord shoppen. Verder is Lo-K-al in K al geopend. Deze winkel brengt lokale producten van elf jonge ondernemers samen: de biertjes Julia Belgium en Quinoux, Albatross Liquors, innovatieve voedingsproducten JCG Cooking, zelfgemaakte kroketten ArtiJean, Think Tomato, vinaigrette O’Vinai, zijden boeketten Stays, (h)eerlijke producten van Boer Olivier, keramisch aardewerk Val Pottery en gedroogd fruit en kruiden Bohemer Botanicals.
“De tijd dat je in een shoppingcenter enkel shopt, is voorbij. Het is een ontmoetingsplaats waar vanalles te beleven valt. We kiezen voor een duidelijke mix van sterke merken, lokale creativiteit en horeca”, zegt Dominique Desmeytere. Zo heropent Foodies op verdiep twee, zodra de coronamaatregelen het toelaten. En begin mei opent daar ook de nieuwe broodjeszaak Croustico.
Het funshoppen evolueert, we zijn het shoppingcenter van tien jaar geleden niet meer. Tijden veranderen, mensen en hun gewoontes veranderen. Ook shoppingcentra moeten zich aanpassen aan de noden van de tijd
K-manager Dominique Desmeytere
Studenten
Nu shoppen perfect online kan gebeuren, probeert K nog meer op ontmoeten en beleving in te zetten. Blikvanger op dat vlak is de opening van Studio Hakudo op de tweede verdieping, begin mei. Dat is een rustige werkplaats met binnen- en buitenterras, voor studenten die willen studeren of een taak afwerken. Ook begin mei en om ‘family-shopping’ kracht bij te zetten, wordt veel verwacht van de opening van de nieuwe belevingswinkel De Max op de eerste verdieping, van de gekende Kortrijkse ondernemer Mario Dhont. “Het funshoppen evolueert, we zijn het shoppingcenter van tien jaar geleden niet meer. Tijden veranderen, mensen en hun gewoontes veranderen. Ook shoppingcentra moeten zich aanpassen aan de noden van de tijd”, besluit Desmeytere.
Nog gepland in K in Kortrijk: kunstgalerij Hannes Dhaese-Lecompte vanaf midden mei, een luik van het nieuwe kunstenparcours Paradise vanaf eind juni en de opening van de man cave Time Out op de tweede verdieping, zodra de coronaregels het toelaten.