N43 krijgt in 2021 trajectcontrole tussen De Prinse in Marke en Vandecasteele Houtimport in Aalbeke
Marke/AalbekeDe N43 krijgt in de loop van 2021 een trajectcontrole tussen Marke en Aalbeke. Die nieuwe trajectcontrole wordt operationeel eens de werken op de N43, de drukke gewestweg wordt er momenteel heraangelegd, voltooid zijn. Dat maakt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) bekend. “Het zal de verkeersveiligheid er verbeteren, wat we alleen maar kunnen toejuichen”, reageren burgemeester Ruth Vandenberghe (Team Burgemeester) en schepen van Mobiliteit Axel Weyts (sp.a). Er komen in 2021 negentien nieuwe trajectcontroles bij in Vlaanderen.
Delen per e-mail
Het gaat over een trajectcontrole tussen kilometerpunten 44,7 en 47. Dat is op de N43 concreet tussen kruispunt De Prinse in Marke en de bebouwde kom in Aalbeke, ter hoogte van Vandecasteele Houtimport. Je mag op die strook maximum 70 kilometer per uur rijden. Maar chauffeurs rijden vaak sneller op dat langgerekte stuk van 2,3 kilometer. Het plaatsen van de palen met ANPR-camera’s in beide richtingen gebeurt in de loop van 2021.
De trajectcontrole werkt tegen de heropening van de gewestweg N43 binnen twee jaar, waar momenteel de gefaseerde aanleg van onder meer een nieuw wegdek en veilige en vrijliggende fietspaden bezig is. “Je hebt op die strook al een flitspaal. Maar flitspalen zijn achterhaald omdat chauffeurs er remmen en daarna weer optrekken. Een trajectcontrole zal ook daar veel beter werken”, zegt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a).
Niet tussen Aalbeke en Moeskroen
Federaal minister Vincent Van Quickenborne (Open Vld) trok mee aan de kar bij partijgenoot Lydia Peeters voor de trajectcontrole op de N43, samen met burgemeester Ruth Vandenberghe (Team Burgemeester) en schepen Axel Weydts. “Zoals ik eerder al zei: ik zorg ook in Brussel goed voor Kortrijk”, zegt Vincent Van Quickenborne.
Het stadsbestuur mikt ook op een trajectcontrole op een strook van de N43 tussen Aalbeke en Moeskroen omdat er ook daar veel klachten zijn over snelheidsduivels. Maar dat blijkt niet haalbaar te zijn. “Omdat die strook tussen Aalbeke en Moeskroen niet ideaal is”, reageert Q. “Je hebt in de dorpskern van Aalbeke een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur en daarna richting Moeskroen een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Een trajectcontrole werkt pas optimaal als je kan meten op een strook met een gelijke maximumsnelheid”, aldus Q. “Toch moet het ook daar perfect mogelijk zijn, vanaf de dorpskern van Aalbeke tot aan de spoorwegovergang op de N43 bij Moeskroen. We vragen na bij minister Peeters”, zegt Axel Weydts.
Rekkemsestraat
Een enkele jaren geleden voorgesteld plan, om trajectcontroles uit te rollen in Kortrijk, krijgt zo vorm. “Er kroop al veel energie in. Maar ik heb het gevoel dat we vertrokken zijn nu”, zegt Axel Weydts. Zo is sinds eind november een trajectcontrole van 3,2 kilometer op de Doornikserijksweg (N50) tussen het Bellegems Friethuisje en onderneming Pinastoli Reining Horses in Kooigem actief. Het duurde goed twee jaar om die trajectcontrole operationeel te krijgen. De aansluiting en correcte configuratie van de acht ANPR-camera’s op het nieuwe nationale platform ANPR Management System (AMS) van de federale politie lieten er lang op zich wachten.
In het voorjaar van 2021 wordt een tweede trajectcontrole operationeel, op een strook van 1,4 kilometer tussen de Rekkemsestraat 15 en 283 in Marke. De palen met ANPR-camera’s staan er al. Een exacte timing voor het activeren van die trajectcontrole volgt nog. Want netbeheerder Fluvius heeft er vertraging.
Sint-Katharinastraat en ‘t Hoge
Ook gepland, zonder dat er al een timing op staat: een trajectcontrole in de Sint-Katharinastraat tussen Heule en Sente. “En de Doornikserijksweg tussen ’t Hoge in Kortrijk en De Katte in Bellegem staat op ons verlanglijstje”, besluit Weydts. De trajectcontroles op de N50 tussen Bellegem en Kooigem en in de Rekkemsestraat in Marke kosten samen goed 300.000 euro. De kostprijs van de andere trajectcontroles is nog niet bekend.
Slimme camera’s fotograferen aan beide kanten van een trajectcontrole voertuigen, in beide rijrichtingen. Wie op het traject gemiddeld te snel rijdt, krijgt een boete.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Solliciteren Nieuwe job zoeken? Pas op voor deze 'typische' fouten
Als je het aan rekruteerders vraagt, dan vinden veel mensen het blijkbaar nog steeds moeilijk om een goed cv af te leveren. Jammer, want het is je belangrijkste visitekaartje om ergens een voet tussen de deur te krijgen. Jobat.be somt op welke klassieke ‘fouten’ je beter vermijdt. -
Kortrijk/Harelbeke/Kuurne Unizo ondersteunt noodkreet van 125 horecabazen: “We dreigen onze horeca deels te verliezen”
Een oproep van 125 horecabazen om een duidelijk perspectief te krijgen, kan ook op steun van Unizo Zuid-West-Vlaanderen rekenen. “Indien er niet snel een opening komt, dreigen we onze horeca deels te verliezen”, zegt Ann Coussement, co-voorzitter van Unizo Zuid-West-Vlaanderen. -
Energie Nieuwe tariefregeling voor energie: het effect op uw factuur onder de loep
Het Grondwettelijk Hof heeft de regeling rond de terugdraaiende teller voor eigenaars van zonnepanelen vernietigd. Dat laat prosumenten (consumenten die zelf een deel van hun energie opwekken) niet onberoerd. Ze zien hun energiefactuur grondig door elkaar geschud en vrezen een pak meer te betalen. Maar klopt die vrees wel? Mijnenergie.be probeert met een aantal simulaties duidelijkheid te scheppen in wat het concreet allemaal betekent voor uw portemonnee. -
-
Onze fotograaf vond in één uur liefst 35 rondslingerende mondmaskers: “Het nieuwe zwerfvuil”
-
Kortrijk/Harelbeke/Deerlijk Taxibedrijven willen minder mobielen naar vaccinatiecentra helpen brengen: “Met begeleiding tot aan de deur”
Taxi Dominic en Taxi Leiedal staan paraat om minder mobielen naar Kortrijk Xpo en Waregem Expo te brengen, zodra de vaccinatiecentra er openen. De taxibedrijven willen dat voor inwoners van Kortrijk, Harelbeke en Deerlijk doen. “Met begeleiding tot aan de deur en terug”, klinkt het. -
Livios Val jij voor de charme van een tiny house? Zoveel kost het je
Om een woning te kopen of te (ver)bouwen heb je al snel een grote som geld nodig waar je jaren voor afbetaalt. Dat verklaart de populariteit van meer alternatieve woonvormen, zoals tiny houses. Daarbij woon je op kleiner en met minder spullen, maar wel met meer financiële vrijheid. Hoeveel betaal je voor zo’n tiny house? Bouwsite Livios vroeg het aan Tiny House Belgium. -
PREMIUM
Wielsbeke West-Vlaming Yannick (49) opende zonet zijn 224ste pretpark: “Ons Smurfenpark in Shanghai is misschien wel het strafste wat we ooit gemaakt hebben”