Kortrijk steunt strijd tegen mensenhandel, stadhuis licht blauw op
KortrijkDe stad Kortrijk steunt de strijd tegen handel in en uitbuiting van mensen. Op zaterdag 30 juli, de Werelddag tegen mensenhandel, werd het historisch stadhuis symbolisch vanaf 21 uur in het blauw verlicht. Om zo samen met FOD Justitie de sensibiliseringscampagne Blue Heart Campaign van de Verenigde Naties te steunen. Federaal minister en Kortrijkzaan Vincent Van Quickenborne (Open Vld) liet bovendien een nieuw meldpunt rond mensenhandel oprichten, samen met de drie gespecialiseerde centra voor slachtoffers PAG-ASA, Payoke en Sürya.
Peter LanssensLaatste update:31-07-22, 09:14
“Veel slachtoffers beseffen niet dat ze door mensenhandelaars uitgebuit worden omdat ze hun rechten en de arbeidswetgeving niet kennen. Anderzijds worden ze in de macht van mensenhandelaars gehouden, kennen ze het hulpaanbod niet of durven ze niet naar de politie stappen. Daarom richten we dit centraal meldpunt op. Zo proberen we te sensibiliseren, vormen van mensenhandel beter te doen herkennen, drempels om melding te maken te verlagen en de kans op aangifte en opname in een hulpcentrum te vergroten. Ook de centra worden versterkt en hun budgetten verankerd in de wet”, zegt Van Quickenborne.
Achter goedkope kleding, een wel erg betaalbare manicure of de supersnelle levering van een postpakketje kán een vorm van uitbuiting schuilgaan. Het is daarom belangrijk dat wij als stad ook de aandacht vestigen op dit thema
“Mensenhandel is een verdoken vorm van criminaliteit die ook aanwezig is in België. Iedereen kan ermee in aanraking komen in het dagelijks leven, zonder dit te beseffen. Achter goedkope kleding, een wel erg betaalbare manicure of de supersnelle levering van een postpakketje kán een vorm van uitbuiting schuilgaan. Het is daarom belangrijk dat wij als stad ook de aandacht vestigen op dit thema”, zegt waarnemend burgemeester Bert Herrewyn (Vooruit).
“Deze dag werpt licht op alle slachtoffers die in België worden uitgebuit, maar die we vandaag helaas niet bereiken. Op de Werelddag zetten we de strijd tegen mensenhandel letterlijk in de schijnwerpers met blauwe lichtprojecties op belangrijke gebouwen doorheen het land. Ook monumenten vestigden in een Blue Heart-kleedje de aandacht op de campagne”, zeggen directeurs Sarah De Hovre van PAG-ASA, Klaus Vanhoutte van Payoke en Christian Meulders van Sürya.
Deze inhoud bevat cookies van social media of andere externe platformen. Omdat je deze cookies uitgeschakeld hebt blijft deze inhoud verborgen. Aanvaard cookies van sociale media om de inhoud alsnog weer te geven.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.