Welkom in het klantvriendelijkste restaurant van België: “Ons geheim? We léven voor ons cliënteel”
La Terrasse du Zoute in Knokke is op de Horeca Awards verkozen tot ‘klantvriendelijkste Belgische allround restaurant’. Zaakvoerder Stefan Vanhollebeke startte tien jaar geleden met de luxueuze brasserie en maakte zo z'n kinderdroom waar. Leuk detail: L’Hôtel Lugano, ook eigendom van de familie, viel eveneens in de prijzen in de categorie ‘klantvriendelijkste privéhotels’. “Dit is het resultaat van jarenlang werk. We zien het niet als onze job, maar als een levensfilosofie", zegt Stefan.
Een wilde kinderdroom, dat was brasserie La Terrasse du Zoute. Tien jaar geleden besloot Stefan Vanhollebeke, een ondernemer in hart en nieren, de sprong te wagen. Ondertussen is de zaak langs het Villapad uitgegroeid tot een van de hotspots in Knokke. “Hier moet je zijn voor een totale beleving als klant. Een verfijnde gastronomie, een ruime en wereldse kaart van wijnen en cocktails, tapas, pannenkoeken en zelfs ontbijt”, omschrijft Stefan zijn brasserie. Zijn visie voor aanvang was duidelijk: L’Hôtel Lugano, al 80 jaar eigendom van de familie en toe aan de derde generatie, uitbreiden met een luxebrasserie in het hart van Het Zoute. Zijn droom kwam uit en vandaag vinden jong en oud er vlot de weg naartoe voor de gastronomie, het interieur en het prachtige zicht op de winkelstraat.
De bekroning voor de dagelijkse inzet volgde maandagavond op de Horeca Awards Belgium. La Terrasse du Zoute sleepte de hoofdprijs in de wacht in de categorie ‘klantvriendelijkste Belgische allround restaurant’. Als toemaatje werd het bijhorende hotel verkozen tot ‘tweede klantvriendelijkste privéhotel’. De werknemers behaalden eveneens een tweede plaats in de categorie ‘beste personeelsteam’. Enkel lof dus voor het team van Stefan en verbazen hoeft dat niet. Warmte is het wederkerende kernwoord als de ondernemer spreekt over La Terrasse du Zoute: het kader, het team, de ontvangst, maar ook letterlijk met de drie open haarden in het restaurant.
Vanhollebeke zelf kon zijn enthousiasme meteen na de uitreiking niet onder stoelen of banken steken. “We zijn héél trots op onze award. Wat een fantastisch team”, sprak Stefan. Nochtans doen ze in Knokke niks ‘spectaculairs’. De basis begint bij het ontvangen van de klant met de glimlach en openstaan voor alle vragen. Oók op dagen dat het personeel zich minder voelt.
Ik ben opgegroeid in de horeca. De pretentie om te denken dat ik zeker weet hoe mensen willen bediend worden, heb ik niet. Maar na al die jaren heb ik wel een idee
Stefan Vanhollebeke, Uitbater La Terrasse du Zoute
Goed personeel vinden
Dinsdagochtend was Vanhollebeke, na een nachtje vieren, nog steeds onder de indruk. “We hebben best wat prijzen in de wacht gesleept, hé”, lacht hij. De 52-jarige ondernemer benadrukt dat de award, die een plaatsje krijgt in de kantoren, de verdienste is van een volledig team. “Iedereen weet hoe moeilijk het is om goed personeel te vinden in de horeca. Daar investeren we echt in”, aldus Stefan.
Een specifiek geheim heeft de man niet. “Het allerbelangrijkste is dat we ons hotel en restaurant niet zien als werk. Het is een levensfilosofie. Ik ben opgegroeid in de horeca. De pretentie om te denken dat ik zeker weet hoe mensen willen bediend worden, heb ik niet. Maar na al die jaren heb ik wel een idee”, knipoogt Stefan. “Eigenlijk is het simpel: we behandelen onze klanten zoals we zelf graag zouden bediend worden. We leven voor ons cliënteel, dat is misschien wel de belangrijkste hoeksteen van het succes.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerCecarine De Smet
M. Smets