Veiligheid in Ursel komt op eerste plaats
De weg van Aalter naar Eeklo snijdt het dorp Ursel bijna letterlijk in twee. Daardoor rijden ook nog steeds te veel vrachtwagens dwars door Ursel. Wat gaan de politieke kopstukken uit de nieuwe fusiegemeente Aalter doen, om het doorgaand verkeer zoveel mogelijk uit de dorpskern van Ursel te weren?
Een betere verkeersveiligheid in Ursel staat bij zowat elke partij hoog op het programma. "We moeten het vrachtverkeer zo goed mogelijk proberen te leiden langs de grote en goed uitgeruste gewestwegen die er vandaag al liggen", zegt Pieter De Crem van CD&V/N-VA. "De juiste weg voor zwaar verkeer om van Aalter naar Eeklo te rijden, is via de N44 en de N49. Die grote driehoek ligt er, en moet nog veel meer gebruikt worden. We moeten middelen zoeken om de chauffeurs te motiveren om die driehoek te nemen, en om de chauffeurs te demotiveren om toch nog door Ursel te rijden. Alle vrachtwagens uit Ursel halen is niet mogelijk, en zelfs niet wenselijk. We gaan de situatie goed moeten bekijken, samen met de gemeente Maldegem en de stad Eeklo. Want ook die liggen langs die drukke verbindingsbaan."
CD&V/N-VA wil in ieder geval tellingen laten uitvoeren. "We moeten de situatie precies in kaart brengen", zegt De Crem. "We moeten exact weten hoeveel vrachtwagens daar passeren, die daar eigenlijk niet moeten zijn. We willen zeker ook weten wat de bewoners denken. Meteen een volledig tonnageverbod inroepen voor Ursel, zou een stomme zet zijn. Het dorp moet nog altijd bereikbaar blijven."
Open Vld Plus wil het dossier van het verkeer door Ursel graag koppelen aan een totaalplan voor het dorp. De liberalen willen zelfs laten onderzoeken of een fameuze knip in de rijweg, voor een oplossing kan zorgen. "In de eerste plaats is er ook een visie op het centrum van Ursel nodig, zodat er een herinrichting kan gebeuren", zegt Vic De Jaegher. "We willen nadenken over een knip in de weg, of over andere mogelijke ingrepen. Op die manier kan er echt een lokaal karakter gegeven worden aan de weg die nu het dorp in twee snijdt. Ook hier moeten politieverordeningen duidelijk maken dat vrachtwagens enkel kunnen, wanneer ze effectief in Ursel moeten zijn voor een levering. De verbinding tussen de industrie van Eeklo en Aalter, moet afgedwongen worden via de N49 en N44."
Groen vindt het jammer dat er nooit eerder stappen ondernomen zijn, om de situatie daar te verbeteren. "Ooit waren er mooie dromen over de verbinding tussen het noordelijk en zuidelijk deel van Ursel", zegt Mieke Schauvliege. "Een dorpsplein met veel groen zou alle Urselnaren met mekaar verbinden. Helaas is het ook op het gemeentehuis van Knesselare bij dromen gebleven. Groen wil deze ideeën alsnog waar maken. Omdat wij er in geloven, en vooral ook omdat zo'n plan nog altijd kan rekenen op een ruim draagvlak bij de inwoners van Ursel. Vandaag is er echt werk aan de winkel. Momenteel blijft het vrachtvervoer tussen Eeklo en Aalter, in het dorp van Ursel stokken in de wielen steken. Terwijl er met de N44 en de N49 een perfect alternatief aanwezig is. Toch weigeren de verschillende overheden en instanties om deze route dwingend op te leggen. Het is inderdaad een omweg, maar de leefbaarheid van vele kleine dorpskernen zou hiermee wel een pak beter worden. Onze partij vindt dat het nieuwe Aalter op regionaal niveau moet pleiten voor de leefbaarheid van zijn deelgemeentes, en veel zwaarder aan de kar moet trekken om zwaar verkeer om te leiden via de grote gewestwegen. Vrachtwagens die daar niet echt moeten zijn, horen niet meer thuis in het dorp van Ursel."
(JSA)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vlieg je morgen vanaf Brussels Airport? Luchthaven waarschuwt voor langere wachttijden
-
Code geel voor natuurbranden blijft van kracht in heel Vlaanderen
In heel Vlaanderen blijft code geel voor brandgevaar in natuur- en bosgebieden van kracht vanwege het warme weer. Voorlopig wordt er niet opgeschaald naar code oranje. De situatie wordt wel dagelijks geëvalueerd, meldt het Agentschap Natuur en Bos. -
Livios
Einde van gasketels op komst? “Met een verbod sluit je dingen uit, maar los je het echte probleem nog niet op”
Na Duitsland kondigde ook Nederland aan om gasketels te verbieden vanaf 2026. Komt er binnenkort ook bij ons een verbod op nieuwe zulke ketels? Bouwsite Livios vroeg het aan Charlotte van de Water, klimaatbeleidexpert, en Guy Gommeren, bouwtechnologie-expert bij technologiefederatie Agoria. -
-
Jobat
Chemie-/farmasector betaalt het best, maar vacatures raken niet ingevuld: hoe komt dat? En welke profielen zijn nu in trek?
-
HLN Shop
De grote plas over aan een scherpe prijs: vijf dagen New York in evenveel niet te missen tips
Groene parken, stranden in overvloed en een flinke portie fun en cultuur. New York heeft alles in huis voor een geslaagde zomervakantie. HLN Shop bevoorraadt je alvast met vijf tips om maximaal te genieten onder de New Yorkse zon. -
PREMIUM
Dieven stelen 32 duiven van Eric (84): “Bijna allemaal afstammelingen van mijn topduif, en dus erg waardevol”
Dieven zijn in de nacht van maandag op dinsdag aan de haal gegaan met liefst 32 duiven van de gerenommeerde duivenmelker Eric Devlaminck (84) uit Hulste. Het gaat om kweekduiven en duiven die deelnemen aan lange vluchten. “Er zit zelfs een kampioen van België bij”, reageert de man aangeslagen. De dieven wisten duidelijk welke duiven ze wilden hebben, al slaagden ze er blijkbaar niet in om ze alle 32 goed bij zich te houden. “Ze kennen de weg naar huis.”Hulste -
Ryanair schrapt 400 vluchten wegens staking Franse luchtverkeersleiders
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer