Webdesigner koopt domeinnaam Google Argentinië voor 2,4 euro
De 30-jarige webdesigner Nicolas Kuroña kon woensdag de domeinnaam google.com.ar op de kop tikken voor amper 270 Argentijnse pesos of 2,4 euro. Kuroña sloeg toe toen Google er in Argentinië twee uur lang uitlag. De bizarre situatie werd snel rechtgezet, maar Kuroña zag wel zijn dikke twee euro nog niet terug.
Woensdag was google.com.ar zo’n twee uur lang niet bereikbaar. Nicolas Kuroña, die aan een website voor een klant aan het werken was, kreeg daarover enkele whatsapp-berichten binnen. “Ik probeerde via mijn browser zelf op www.google.com.ar te geraken, maar dat lukte niet. Ik vond dat er iets vreemds aan de gang was”, vertelde hij aan BBC News.
Naar eigen zeggen had Kuroña wel nooit gedacht dat hij de domeinnaam die platlag zomaar zou kunnen kopen, op een normale en legale manier. Kuroña surfte naar het Network Information Center Argentina (NIC), de organisatie die de domeinnamen met extensie .ar beheert. Hij zocht op de naam ‘google’. Tot zijn verbazing popte de hostnaam van Google Argentinië op en kon hij die gewoon aankopen. “Ik verstijfde helemaal toen ik naar het scherm keek. Ik kon maar niet geloven wat er net was gebeurd”, zei hij.
Hij toonde de BBC ook het aankoopbewijs dat het NIC hem mailde en waaruit bleek dat Kuroña woensdag om 21.52 uur eigenaar van google.com.ar was geworden. Miljoenen Argentijnse zoekopdrachten zouden voortaan in theorie bij hem terechtkomen. “Ik wil duidelijk stellen dat ik nooit slechte bedoelingen had”, aldus Kuroña. “Ik probeerde gewoon en het NIC liet die aankoop toe.”
Nicolas Kuroña besefte meteen dat er “iets stond te gebeuren”. “Ik was echt ongerust.”. Op Twitter vertelde hij wat hij had meegemaakt in de hoop zelf meer duidelijkheid te krijgen. Maar een verklaring kwam er nog niet. Mogelijk was Google vergeten de licentie te verlengen, maar volgens de techgigant zelf liep die sowieso nog tot begin juli van dit jaar. Het controlerende orgaan Open Data Córdoba bevestigt dat. Google onderzoekt nu zelf de zaak verder.
Het bedrijf zocht geen contact met Kuroña, wiens naam op 1 april op z’n minst een belletje zou doen rinkelen in coronatijden. Het NIC nam de webdesigner alleszins al snel weer de domeinnaam af, maar liet voorlopig na het aankoopbedrag van de volle 2,4 euro terug te storten. Google gaf zelf geen commentaar over hoe het de domeinnaam weer in handen kreeg, meldt de BBC.
Naast webdesigner omschrijft Nicolas Kuroña zich op Instagram nu ook als “voormalige eigenaar van google.com.ar”.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Populaire Apple-analist slaat bal compleet mis en scheert wenkbrauwen af
Hij had het beloofd en heeft woord gehouden. Apple-analist Jon Prosser, bekend van zijn YouTube-show Front Page Tech, was er wel héél erg zeker van dat Apple op 23 maart een event zou houden. “Anders scheer ik mijn wenkbrauwen af”. Mis poes, zo bleek gisteren. En daar ging dan het haar boven zijn ogen. -
Proefballon van Musk: commerciële en politieke gebruikers gaan mogelijk betalen voor Twitter
Tesla-topman en toekomstig Twitter-eigenaar Elon Musk heeft gezegd dat commerciële en politieke gebruikers van Twitter in de toekomst misschien een klein bedrag moeten betalen voor de dienst. -
Kinderfoto's online plaatsen? Onderzoekers UGent geven tips aan ouders: “Denk na over wie de beelden kan zien en maak je kind onherkenbaar”
Onderzoekers van de Universiteit Gent hebben een nieuw platform gelanceerd om (groot)ouders te informeren over het delen van foto’s en andere informatie over hun kinderen op sociale media. Niet alleen zogenaamde ‘momfluencers’, maar iedereen kan aan de slag met de tips die de wetenschappers verzamelden bij allerhande experts. -
-
9
Zelfs tienjarigen hebben al een account op sociale media, terwijl dat in principe verboden is
Kinderen zijn vandaag gemiddeld 8 jaar en vier maanden oud als ze hun eerste smartphone krijgen. Dat is weer bijna een jaartje jonger dan in 2020. En lang voor het wettelijk mag, hebben ze al een account op sociale media. -
social media
Met dit trucje zie je nooit reclame bij Instagram Stories
Dagelijks worden miljoenen Stories op Instagram gedeeld waar gebruikers iedere keer weer trouw doorheen tikken. De foto-feed is ook doorspekt met advertenties, maar met een simpel trucje kun je die reclameberichten vermijden. -
Independer
Hevige wind voorspeld: deze verzekering dekt stormschade aan je auto
Uit cijfers van kennisinstituut Vias blijkt dat er meer én veel ernstigere ongevallen gebeuren bij hevige wind. Hoe kun je je als chauffeur voorbereiden en beschermen als er hevige wind wordt voorspeld? En welke verzekering spreek je aan als je toch schade hebt? Independer.be geeft advies. -
Tweakers
De beste tablets voor elk budget: vier aanraders van onze expert
Surf je graag in alle comfort? Meestal volstaat een smartphone, maar ’s avonds op de sofa of in bed is een tablet met een groter scherm toch net iets aangenamer. Valt kiezen uit het ruime aanbod je zwaar? Technologiesite Tweakers plaatst de vier beste exemplaren van dit moment naast elkaar.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer