Privacyactivist heeft systeem bedacht om cookies-banners overbodig te maken
InternetDe Europese gegevensbeschermingsorganisatie Noyb van de Oostenrijkse privacyactivist Max Schrems heeft samen met de Economische Universiteit Wenen een systeem bedacht dat komaf maakt met de vervelende cookies-banners op websites. Met een automatisch signaal van de browser zouden gebruikers kunnen aangeven welke cookies ze willen aanvaarden en welke niet.
Cookies maken internetgebruikers identificeerbaar en volgbaar, zodat adverteerders gerichte advertenties kunnen laten zien op basis van hun surfgedrag. Volgens Schrems zijn de wettelijk verplichte banners om die cookie-instellingen te regelen in hun huidige vorm niet altijd correct opgesteld omdat ze geen duidelijke ‘ja of neen’-opties geven.
De organisatie stuurt daarover honderden klachten naar bedrijven. “Een hele industrie van consultants en designers ontwikkelen gekke kliklabyrinthen om denkbeeldige toestemmingspercentages te bereiken. Mensen zodanig frustreren dat ze ‘okay’ klikken, is een duidelijke inbreuk op de principes van GDPR.”
Met een gebruiksvriendelijker systeem dat de naam ‘Advanced Data Protection Control’ (ADPC) meekreeg, wil Noyb gebruikers meer mogelijkheden geven om hun data-toestemmingen op een eenvoudige te regelen. De privacyvoorkeuren worden daarbij geautomatiseerd doorgestuurd naar websites.
Internetgebruikers zouden specifieke toestemmingen kunnen instellen voor bepaalde websites. Wie bijvoorbeeld kwaliteitsjournalistiek wil steunen, zou in één klik een groep sites op een uitzonderingslijst kunnen zetten van websites die meer data mogen vergaren.
De onderzoekers hebben al een plug-in gemaakt voor de Firefox-browser om hun systeem te demonstreren, en er is er ook nog een in de maak voor Chrome. Maar om de technologie te doen slagen, moeten uiteraard ook websiteaanbieders eraan willen meewerken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Google-moederbedrijf Alphabet krikt omzet op, winst gedaald
Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft in het tweede kwartaal van dit jaar meer omzet geboekt. Het bedrijf wist meer te verdienen met de clouddiensten en de zoekmachine. Bovendien wist Alphabet meer geld binnen te halen met advertenties, hoewel veel bedrijven wegens de economische onzekerheid hun reclamebudgetten verkleinen. De winst viel wel lager uit vanwege hogere kosten. -
Netflix stijgt op Wall Street na keuze voor deal met Microsoft
Streamingdienst Netflix is woensdag gestegen op de aandelenbeurs in New York. Het bedrijf kondigde aan voor de aangekondigde goedkopere abonnementsvorm met reclame in zee te gaan met Microsoft. Het techconcern gaat zowel de techniek als de verkoop van advertenties voor zijn rekening nemen. Daardoor kan de dienst sneller van start gaan en dat beviel beleggers wel omdat Netflix dan snel extra inkomsten aan kan boren. Netflix steeg 1,2 procent. -
Spaargids.be
Leningen met langere looptijd worden populairder: is het verstandig om een woonlening op 25 of 30 jaar te nemen?
De interesse in leningen met een lange looptijd groeit. Steeds meer kredietnemers kiezen voor een lening met een looptijd van 25 jaar, dat blijkt uit data van Spaargids.be. Waarom zou je kiezen voor een lening met een langere looptijd? En wat zijn de nadelen ervan? -
-
Twitter klaagt Elon Musk aan omdat hij bedrijf niet overneemt
Twitter heeft Elon Musk dinsdag aangeklaagd voor het schenden van de overeenkomst waarbij Musk 44 miljard dollar (circa 43,85 miljard euro) zou betalen om het socialemediaplatform te kopen. Musk kwam vrijdag immers op die plannen terug, maar het bedrijf wil hem nu dwingen om zich toch aan het akkoord te houden. -
Independer
In dit land riskeer je een boete van 1.500 euro wanneer je een flitsmelder gebruikt
Met een GPS of navigatieapps zoals Waze vind je niet alleen de weg, je weet ook hoe snel je mag rijden en waar de flitspalen of mobiele controles staan. Maar wist je dat die flitsmelders in sommige vakantielanden verboden zijn? Je riskeert zelfs een zware boete. Independer.be vertelt wat je moet weten. -
Eerste overwinning voor Twitter: rechtszaak tegen Elon Musk gaat nog dit jaar in oktober door
In een eerste zitting van de rechtszaak tussen Elon Musk en Twitter heeft de Delaware Court of Chancery besloten om een versneld proces te houden. Tijdens vijf dagen in oktober dit jaar zullen advocaten van beide partijen de degens kruisen. Dat is meteen een winst voor Twitter, dat de zaak snel wil afgehandeld zien. Musk wilde pas in februari volgend jaar beginnen aan de rechtszaak. -
1
Snapchat lanceert toezichttool voor ouders: vanaf deze herfst ook in ons land beschikbaar
Ouders kunnen via een nieuwe tool beter toezicht houden op het Snapchat-gedrag van hun tieners. Het bedrijf achter de populaire foto- en videoapp lanceert ‘Family Center’ waarmee volwassenen, als ze goedkeuring hebben van hun kroost, kunnen zien met wie de kinderen contact hebben gehad. Ook kan misbruik anoniem worden gemeld.
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarcus Camps
johan van Oevelen
Marc Verhoeven
Natascha Cattoor
Merlijn Picavet