Illustratiebeeld
Volledig scherm
Illustratiebeeld © Getty Images/iStockphoto

Eén op de drie Belgen kreeg afgelopen maand phishingbericht

Het fenomeen van phishing, waarbij oplichters persoonlijke gegevens zoals bankcodes, kredietkaartgegevens of wachtwoorden proberen te ontfutselen, is tijdens de coronacrisis uitgegroeid tot een algemeen maatschappelijk probleem. Niemand wordt gespaard, zo blijkt uit nieuwe cijfers van sectorfederatie Febelfin. Tegelijk zijn nog te weinig Belgen zich bewust van deze fraudetechniek.

  1. Een paar kliks en uw volledige spaarboekje is leeggehaald: internetoplichters maakten vorig jaar 34 miljoen euro buit en dit is hoe ze dat doen
    PREMIUM

    Een paar kliks en uw volledige spaarboek­je is leegge­haald: internetop­lich­ters maakten vorig jaar 34 miljoen euro buit en dit is hoe ze dat doen

    Internetfraudeurs hebben vorig jaar maar liefst 34 miljoen euro buitgemaakt bij goedgelovige Belgen, door hen te laten klikken op een link die leidt naar een frauduleuze website. ‘Phishing’ heet het fenomeen, en in het coronajaar 2020 kende dat wereldwijd een enorme stijging, mede door de groeiende 'professionaliteit' van de oplichters. Hoe kan u ervoor zorgen dat u toch niet in de val trapt?
  2. Criminele hackers zoeken steeds nieuwere manieren om op te lichten: "Ook je brievenbus is een doelwit”
    PREMIUM

    Criminele hackers zoeken steeds nieuwere manieren om op te lichten: "Ook je brievenbus is een doelwit”

    Hacks, valse vriendschapsverzoeken, onverwachte telefoontjes en aantrekkelijke aanbiedingen: criminelen jagen ermee op almaar meer gegevens en geld. Ongelooflijk hoe creatief mensen met slechte bedoelingen zijn als ze geld uit je zak willen kloppen. Hoe gaan ze te werk en hoe bescherm je jezelf ertegen? “Onderschat het aanpassingsvermogen van zulke criminelen niet”, waarschuwt Inti De Ceukelaire, die criminele hackers telkens een stap voor probeert te blijven.

Tech