Daarom geven oplichters van 'Microsoft-helpdesk' niet op: ze verdienden vorig jaar 7 miljoen aan goedgelovige Nederlanders alleen al
Een internationale groep criminelen die zich voordoet als medewerkers van de Microsoft-helpdesk, maakte vorig jaar in Nederland bijna 2.000 slachtoffers. Bij elkaar zijn ze voor zo'n 7 miljoen euro opgelicht. Eén van de slachtoffers verloor maar liefst 98.000 euro, zo blijkt uit cijfers van de Nederlandse politie. De oplichters zijn al jaren aan de gang, ook in ons land. En wanneer je die bedragen ziet, snap je meteen waarom ze hun spelletjes volhouden.
Dat doet ze zo: vanuit het buitenland belt een Engelssprekende 'Microsoft-medewerker' die zogenaamd computerproblemen wil verhelpen. De beller vraagt het slachtoffer om toegang tot zijn of haar computer en probeert vervolgens geld te ontfutselen, bijvoorbeeld via online bankieren. Deze oplichtingspoging heeft de afgelopen jaren al veel mensen geld gekost. In 2016 werden 1.100 mensen slachtoffer van de oplichters.
Omdat er nog steeds veel mensen slachtoffer worden, brengt de politie het probleem de komende tijd opnieuw in de schijnwerpers. Zo besteedde het tv-programma Opgelicht?! vanavond aandacht aan de zogenoemde Microsoft-scam.
Haak meteen in
Microsoft verklaart dat het bedrijf nooit uit zichzelf contact met klanten zoekt. Mensen met een computerprobleem kunnen alleen zelf een verzoek indienen via de website van Microsoft of zelf de helpdesk van het bedrijf bellen. De politie adviseert mensen die een telefoontje krijgen van iemand die zegt van Microsoft te zijn, direct de verbinding te verbreken.
Sommige fraudeurs 'straffen' echter de mensen die zo slim zijn niet in de oplichting te trappen. Ze verhullen hun identiteit door via software een Nederlands nummer op het schermpje van telefoons te laten verschijnen, want dan nemen potentiële slachtoffers sneller op dan bij een buitenlands nummer. De Nederlandse Fraudehelpdesk zag vorig jaar de eerste gevallen van mensen die zó bestookt werden, dat ze hun telefoon niet kunnen gebruiken.
"Na de mislukte oplichting worden honderden andere doelwitten met het telefoonnummer van degene die ophangt, gebeld"
"Na de mislukte oplichting worden honderden andere doelwitten met het telefoonnummer van degene die ophangt, gebeld", zei Tjerk Notte van de Fraudehelpdesk afgelopen augustus aan onze collega's van AD. Als de (bijna) gedupeerden vervolgens terugbellen om de vermeende oplichter te confronteren, krijgen ze een nietsvermoedende Nederlander aan de lijn. "Dat kost niet direct geld, maar er zijn mensen die een hele dag worden platgebeld." Een oplossing voor dat probleem is er niet. En volgens Notte worden slachtoffers "er horendol van."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Elke dag minstens drie phishingwebsites geblokkeerd
Sinds de lancering van een grootschalige sensibiliseringscampagne enkele maanden terug laat het Centrum voor Cybersecurity (CBC) dagelijks minstens drie nieuwe phishingwebsites blokkeren. Dat zei premier Charles Michel vandaag in de commissie Binnenlandse Zaken. -
Hackers overvallen bitcoinbeurs: digitale portemonnee van 60 miljoen dollar gekraakt
NiceHash, een beurs voor virtuele munten als de bitcoin, is overvallen door hackers. De schade is nog niet bekend. Het bedrijf is nog aan het uitzoeken hoeveel bitcoincodes de criminelen precies hebben buitgemaakt. -
Aantal gevallen van phishing gevoelig gestegen (en dit is wat je ertegen kan doen)
Tussen januari en september van dit jaar waren er al 2.561 gevallen van fraude met internetbankieren. Dat meldt Febelfin, de federatie van Belgische banken, donderdag. Het gaat om een gevoelige stijging tegenover de voorgaande jaren: in 2015 waren er 283 fraudegevallen, in 2016 475. Fraudeurs maken vooral gebruik van phishing, waarbij ze vissen naar de persoonlijke gegevens en bancaire codes van de consument. -
-
Wees op je hoede voor valse cadeaubonnen
Op het internet doet momenteel een zogenaamde actie de ronde met "cadeaubons" van 500 euro voor diverse winkelketens zoals Ikea of Kruidvat. Gelijkaardige aankondigingen verspreidden zich in het verleden ook in naam van Albert Heijn, Aldi, Delhaize en Colruyt. Het gaat echter telkens in geen geval om een officiële actie van deze of gene winkelketen, maar wel om een poging tot fraude. -
Opgelet voor valse WhatsApp-berichten: "Boodschap klinkt veelbelovend, maar is bedrog"
Phishing via e-mail en telefoon is al gebruikelijk, maar nu maken fraudeurs ook steeds meer gebruik van WhatsApp om mensen op te lichten. Zo doet momenteel een bericht de ronde waarin een cadeaukaart van Delhaize wordt aangeboden. SafeOnWeb roept op om niet in de val te trappen. -
Bejaarde (90) onterecht beschuldigd van internetoplichting: "Ze heeft niet eens een computer"
Een hoogbejaarde Nederlandse (90) is ernstig in de problemen gebracht omdat haar telefoonnummer is misbruikt door internetoplichters. -
PREMIUM
Vijf keer meer fraude bij internetbankieren
14 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGritta Maes
Mathieu Carpels
Mysha Amissi
Yana Derboven
Geert Vaelen