Geen gewonden bij ontploffing mazoutketel

De brandweer bluste de brand die was ontstaan in de garage van een woning in de Kanaalstraat.
Christophe Maertens De brandweer bluste de brand die was ontstaan in de garage van een woning in de Kanaalstraat.

Heel wat opschudding gisteren in de Kanaalstraat in Zwevegem toen er iets na 16 uur een luide knal weerklonk. Die was afkomstig uit de woning van Germain Malfait.


"Ik zat net bij iemand hier wat verder in de buurt toen mijn vrouw mij plots belde dat er iets was ontploft", aldus buurman Johnny Derveaux. "Mijn echtgenote had twee knallen gehoord en zag dat er bij onze buurman nogal wat rook naar buiten kwam. Ik ben zelf beginnen te blussen en mijn platform liep wat schade op."


Johnny kreeg wat rook binnen geademd en moest worden verzorgd door de hulpdiensten. Even later kwam ook de bewoner van de getroffen woning thuis. "Mijn vrouw en ik woonden om 14 uur een bezinning bij in de Kapel Milanen en daarna trokken we naar café Uilenspiegel in Zwevegem-Knokke, voor een pannenkoek met koffie. Daar kregen we plots telefoon van de buren dat er een ontploffing was geweest bij ons thuis. Zo snel mogelijk zijn we hierheen gekomen. Het is schrikken, als je plots met zoiets geconfronteerd wordt. De garage is zwaar beschadigd, maar binnen lijkt alles min of meer oké. Gelukkig maar", besluit de man.


Volgens brandweerkapitein Olivier Dorme van de post Zwevegem ligt de oorzaak vermoedelijk bij een defect aan een verbrandingsketel die achteraan in de garage stond opgesteld. "Toen wij arriveerden was er een brand in de garage en in de woning was er wat rook."


De brandweerofficier benadrukte het belang van een jaarlijks onderhoud van een gasinstallatie in een woning. (VHS/CMW)