Zwaar verkeer bannen? Wanneer dan?

KRUISPUNT FELIX D'HOOPSTRAAT LEVENSGEVAARLIJK

Wie zijn kind langs het kruispunt van de Felix D'Hoopstraat met de Europalaan, Beneluxlaan en Grote Hulststraat naar school stuurt, doet dat vaak met een bang hart. Zwakke weggebruikers weten tijdens de piekmomenten geen raad met de verraderlijke vijfhoek. De belangrijke verkeersas krijgt sowieso al veel zwaar verkeer te slikken en door werken op de Ringlaan is het er nu extra druk. Op termijn wil de stad er vrachtwagens bannen.

De Grote Hulststraat is, naast de verbinding Sint-Michielstraat-Stationsstraat ,een van de drukste verkeersaders in het centrum. Er liggen met het VTI, Vives, De Bron en de Heilige Familieschool vier scholen langs het parcours. Bovenop het schoolverkeer komen ook nog eens de vrachtwagens, die industrieterrein Huffesele in het zuiden van de stad willen bereiken. Door werken aan de Ringlaan is dat verkeer bovendien nog toegenomen. De werken moeten eind september achter de rug zijn, maar de grotere problematiek rond het kruispunt blijft.

De Heilige Familieschool zelf ligt aan de Driesstraat, vlak bij het kruispunt, en beaamt dat de drukte verderop gevaarlijk is. "Vooral voor fietsers is die vijfhoek gevaarlijk, wanneer zij moeten afslaan en voorsorteren", zegt directrice Els Desmet. "De oversteekplaats voor fietsers en voetgangers is te kort achter de bocht voor auto's die richting centrum naar de Ringlaan rijden. De zichtbaarheid is niet goed. Ook voor voetgangers zijn het drukke punten om over te steken. In een land waarin koning auto regeert, is een oplossing bedenken moeilijk. Agenten op het drukke verkeerspunt zijn goed, maar niet altijd haalbaar."

Parkeren op voetpaden

"Veel auto's die vanuit de Felix D'Hoopstraat komen, respecteren de zone 30 niet", stelt voorzitter van het oudercomité Bert Claus, samen met enkele ouders, vast. "Overdreven snelheid is daar een constante. Het verkeer is er een wespennest. Door het laden en lossen voor winkels wordt bovendien vaak op voet- en zebrapaden geparkeerd. Ook klanten letten soms niet op. Sommige ouders hun kindje werd op zulke momenten al bijna aangereden. Daarbij komt dat ook ouders zelf het niet altijd nauw nemen met de verkeersregels. Sensibiliseringsacties zouden daar hun nut kunnen bewijzen, maar het zal altijd een moeilijk kruispunt blijven."

Snelheidsremmers?

Mobiliteitsschepen Guido Mehuys (sp.a) heeft begrip voor de situatie. "Ik woon zelf in de Grote Hulststraat en zie het vele verkeer voor mijn deur passeren", reageert hij. "We wilden snelheidsremmers aanleggen aan het drukke kruispunt, maar de situatie laat dat daar niet toe. Het zwaar verkeer zal op termijn wel verdwijnen. We ijveren er al jaren voor om de Zuiderring te voltooien, maar nu AWV daar geen geld voor vrij maakt, zoeken we een alternatief. Dat komt er binnen de twee jaar door de Sint-Amandstraat aan Latexco te verbreden. We zullen er een tweevaksbaan met fietspad van maken. We voeren nu al een verbod op zwaar verkeer op de as Sint-Michielstraat-Stationsstraat in en eens de verbreding een feit is, zal dat verbod ook van kracht worden in de Grote Hulststraat, Vredestraat en uiteindelijk ook aan het bewuste kruispunt met de Felix D'Hoopstraat."

Kritiek

CD&V staat kritisch tegenover die plannen. "De enige echte oplossing is de Tieltse ring vervolledigen, maar de stad heeft onze opgestarte onderhandelingen met Pittem daarover nooit verder gezet", foetert raadslid Vincent Byttebier. "De rest is allemaal een doekje voor het bloeden. Een andere oplossing voor het kruispunt is wegversmallingen aanbrengen om het verkeer trager te doen rijden."

Sam Vanacker
Ouders moeten vaak gevaarlijke situaties trotseren om hun kinderen naar school te brengen. Om het verkeer veiliger te maken, zullen vrachtwagens op termijn verboden worden.
Sam Vanacker Ouders moeten vaak gevaarlijke situaties trotseren om hun kinderen naar school te brengen. Om het verkeer veiliger te maken, zullen vrachtwagens op termijn verboden worden.
De combinatie van veel schoolkinderen en veel vrachtwagens maakt de situatie erg gevaarlijk.
Sam Vanacker De combinatie van veel schoolkinderen en veel vrachtwagens maakt de situatie erg gevaarlijk.