Gemeente Zutendaal voert tellingen uit
om ongewenst zwaar verkeer te bannen

De gemeente laat de vrachtwagens tellen die op de gewestweg pal door het centrum rijden. Met de cijfers wil de gemeente het agentschap Wegen & Verkeer in Limburg overtuigen om het ognewest zwaar verkeer te bannen van de gewestweg.
Mine Dalemans De gemeente laat de vrachtwagens tellen die op de gewestweg pal door het centrum rijden. Met de cijfers wil de gemeente het agentschap Wegen & Verkeer in Limburg overtuigen om het ognewest zwaar verkeer te bannen van de gewestweg.
Dagelijks denderen tientallen zware vrachtwagens met opleggers over de gewestweg N77 die over een lengte van 600 meter het centrum van Zutendaal doorkruist en Genk met Lanaken verbindt. “We willen de trucks weg die daar niet eens horen te zijn”, reageert de schepen van mobiliteit Dirk Smits (ZVP). Ze tasten de leefbaarheid van het centrum en omwonenden aan en het zwaar verkeer brengt de veiligheid van de fietsers en de voetgangers in het gedrang. “De fietsers durven vandaag niet over de gewestweg rijden omdat het te gevaarlijk is”, vult de schepen aan. 

Metingen

Voor de vrachtwagens die niet de gewestweg moeten gebruiken, zijn er perfecte alternatieven: de E314-autoweg en de Rijks (gewest) weg N75. Het zwaar verkeer dat niet de gewestweg moet nemen willen we daar weghouden. Alleen, het is een gewestweg waar de gemeente geen zeggenschap over heeft. “We stellen nu een dossier samen dat we onderbouwen met cijfers over de trafiek van vrachtwagens”, legt Dirk Slits uit. Vandaar dat tellingen hebben plaatsgevonden op twaalf locaties in Zutendaal. Ze werden uitgevoerd door Suunta, een studiebureau dat gespecialiseerd is in mobiliteit.“Op zeven plekken werden de vrachtwagens geteld en nummerplaten genoteerd”, licht hij toe. “Op vijf locaties werd aan de chauffeurs van vrachtwagens gevraagd naar hun bestemming. Volgende week worden op zeven plaatsen in de gemeente telslangen gelegd waarmee we de verkeersstromen van auto’s en vrachtwagens in kaart brengen.”

Prioriteit

Voor het gemeentebestuur is het weren van het zwaar verkeer een prioriteit in deze legislatuur. “Door de enquête en metingen brengen we het plaatselijk en doorgaand zwaar verkeer in kaart, en dan kunnen we met de cijfers rond de tafel gaan zitten met het agentschap Wegen & Verkeer in Limburg, de beheerder van de gewestweg”, stelt Dirk Smits. “We hebben met hen hierover al overleg gepleegd. Maar we moeten ook gaan praten met onze naburige gemeenten Genk en Lanaken.”  




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Guy Van der Goten

    Sorry MR. Smits, ik ben niet voor de camions in het centrum van Zutendaal maar als je zegt dat de camions een gevaar zijn voor fietsers alsof er geen gevaar meer zou zijn als die camions weg zijn, dan denk ik dat je mis bent. Je moet maar eens kijken wat auto's doen als er geen camions zijn. Rijden veel harder omdat ze dan kunnen, steken voorbij, ja ook in de zone 30, zelfs de fietsstraat ligt er voor niets bij. Ok, camions maken meer lawaai, vervuilende maar remmen het verkeer, wat de bedoeling