Facebookpagina veroorzaakt controverse

VASTGOEDMAKELAAR BIEDT LEEGSTAANDE BAKKERIJ AAN MET MARKETINGSTUNT

De bakkerij van vroegere eigenaars Alain en Rita wordt met een Facebookpagina van de makelaar te koop aangeboden.
GRG De bakkerij van vroegere eigenaars Alain en Rita wordt met een Facebookpagina van de makelaar te koop aangeboden.
De Facebookpagina 'Graag een tweede bakker in Machelen' veroorzaakt controverse. "De pagina is een initiatief van een makelaar die een bakkerij wil verkopen. Is dat wel deontologisch correct?", vraagt Machiel Neirynck zich af, nu de enige bakker in het dorp. "Voor ons hoeft er geen tweede bakkerij te komen."

'Bakker gezocht: graag een tweede bakker in Machelen'. De gelijknamige Facebookpagina die recent online kwam, blijft duidelijk niet onopgemerkt. Eerder berichtten we al over de pagina waarmee de initatiefnemers 'als Machelaars een teken willen geven dat Machelen een tweede bakker opnieuw met open armen' zou ontvangen. Wie doorklikt komt terecht op de website van een vastgoedkantoor dat de stopgezette bakkerij Alain in de Dorpsstraat te koop aanbiedt. De pagina is kortom een marketingstunt. En daar voelt bakker Machiel Neirynck - de enige bakker in het dorp - zich naar eigen zeggen 'ongemakkelijk' bij. "Kijk, het is niet mijn bedoeling om iets te ondernemen tegen die Facebookpagina. Maar die pagina is een initiatief is van een makelaar die een bakkerij wil verkopen: is dat wel deontologisch correct? Men slaagt er niet in de bakkerij te verkopen en dan gooit men het maar over deze boeg. Niet iedereen heeft door dat het eigenlijk een advertentie is."

De bewuste Facebookpagina.
Repro GRG De bewuste Facebookpagina.

Geen uitspraak

We staken ons licht op bij de woordvoerder van het BIV (het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars) maar die wil geen uitspraken doen. "Het is aan onze tuchtkamer om oordelen te vellen en dat kan enkel als er een klacht is ingediend. Het is wel zo dat de manier waarop makelaars zich bij advertenties moeten identificeren, vastgelegd is in onze deontologie." Die deontologische regels vermelden enkel dat de makelaar minstens zijn naam moet vermelden. Of je als makelaar ook open kaart moet spelen over de opzet van zo'n pagina is niet duidelijk. Creatief is het wel.

Ongepast

"Maar op basis van het aantal likes ga je echt geen overnemer vinden. Het is een mooie zaak, met een goede reputatie en mijn respect voor bakkers Alain en Rita is en blijft groot", zegt Machiel. "De reden dat hun bakkerij moeilijk verkocht raken is eenvoudig: er zijn gewoon weinig bakkers. Natuurlijk willen de mensen een tweede bakker, en een derde en een vierde. Idem dito voor beenhouwers en noem maar op", aldus Machiel. "Veel van onze klanten vinden de pagina echt ongepast en ik vind het zelf ook weinig correct. Dat mensen ze nu misbruiken om kritiek op ons te geven is een brug te ver. 'Misschien komt er nu een bakker die gemeend vriendelijk is' is niet leuk om lezen, en het slaat nergens op. Ik snap eerlijk gezegd niet waar die pagina goed voor is: niemand wordt hier beter van. Natuurlijk hebben we nu meer klanten als enige bakker. Maar zo werkt het niet. Ja, als er een tweede bakker zou zijn kan die onze sluitingsdagen opvangen. Maar mensen kopen echt niet enkel in eigen dorp. Voor ons hoeft er geen tweede bakkerij te komen." Het vastgoedkantoor was afgelopen weekend gesloten en niet bereikbaar voor commentaar.