h-EERLIJK ZOERSEL stelt twee verkeerstelramen ter beschikking van burgers

Op de nieuwjaarsreceptie stelde h-EERLIJK ZOERSEL zijn twee telramen voor. Midden: voorzitter Jos Vekemans.
Tom Sleeuwaert Op de nieuwjaarsreceptie stelde h-EERLIJK ZOERSEL zijn twee telramen voor. Midden: voorzitter Jos Vekemans.
De lokale partij h-EERLIJK ZOERSEL heeft twee verkeerstelramen aangekocht om uit te lenen aan de burgers. Met de kleine meettoestellen kan de snelheid en hoeveelheid van het verkeer in kaart gebracht worden. Op basis van die gegevens wil de partij concrete voorstellen doen op de gemeenteraad.

Op zijn nieuwjaarsreceptie heeft h-EERLIJK ZOERSEL uitgepakt met twee gloednieuwe telramen. De toestellen zijn in staat om verkeerstellingen uit te voeren en publiek te maken: ze kunnen meten hoeveel en welke soort voertuigen er passeren. Op die manier is zo’n telraam een handig middel om sluipverkeer in kaart te brengen. Verder is het technologisch snufje uitgerust om de snelheid van de passerende voertuigen te meten. Zo kunnen er data voor overdreven snelheid verzameld worden. De testcase van de partij bewees dat er op 31 december zestig procent van de voertuigen zich niet hield aan de zone 30 in Halle-Dorp. 

Burgers

De oppositiepartij wil de aangekochte telramen vooral ter beschikking stellen van burgers die het gevoel hebben veel last te ondervinden van sluipverkeer of overdreven snelheid in hun straat. Bij de inwoners van de gemeente kunnen de Telramen bevestigd worden aan de binnenkant van een raam op een van de verdiepingen met zicht op straat. De combinatie van een microcomputer, sensoren en een lage resolutie-camera zorgt ervoor dat de verkeerstellingen uitgevoerd worden. De data worden via een wifi-verbinding doorgestuurd naar de centrale databank. 

Op 31 december overschreed zestig procent van de voertuigen de toegestane dertig kilometer per uur.
Tom Sleeuwaert Op 31 december overschreed zestig procent van de voertuigen de toegestane dertig kilometer per uur.