Verdwijnen kasseien Lange Ast?

GEMEENTE KIEST VOOR GOEDKOPERE OPTIE VAN ASFALTERING

De kasseistrook van de Lange Ast is uiteraard goed gekend bij de wielertoeristen.
Foto De Coster De kasseistrook van de Lange Ast is uiteraard goed gekend bij de wielertoeristen.
De regionale milieuvereniging Milieufront Omer Wattez (MOW) protesteert tegen het voornemen van de gemeente Zingem om de kasseien van de Lange Ast in Huise te vervangen door een goedkopere wegbedekking in asfalt. De gemeente nam dat besluit, omdat de Vlaamse overheid geen subsidies geeft voor het herkasseien. "Maar die beslissing is onaanvaardbaar", reageert MOW.

De Lange ast is een kasseistrook tussen de gewestweg N60 in Mullem en het dorp van Huise. De 410 meter lange weg is al jaren in slechte staat. De gemeente heeft een bouwvergunning ingediend om de kasseien te vervangen door een wegbedekking in asfalt.


Tijdens het openbaar onderzoek, dat nog altijd loopt, zijn al verschillende bezwaren ingediend. Ook het Milieufront Omer Wattez protesteert tegen het verdwijnen van de kasseien.


"De Lange Ast past in het rijtje van de Kattenberg, de Koppenberg, de Taaienberg en andere kasseihellingen. Deze weg in zijn huidige vorm heeft een grote cultuurhistorische en sportieve waarde en het is ondenkbaar dat je een begrip als de Lange Ast onder een laag asfalt zou bedekken. In 2010 maakte de straat nog deel uit van het parcours van de Ronde van Vlaanderen. Via de N60 langs de Lange Ast rijden elk weekend talrijke dagjesmensen dit gebied binnen, op zoek naar mooie wandelingen met prachtige vergezichten, schilderachtige hoekjes of culinaire eetgelegenheid. De kasseien van de Lange Ast oprijden moet je voelen, zelfs met de wagen", zegt Davy De Groote van MOW.


Wie betaalt?

Bescherming geweigerd

"Maar wij willen ook niet dat de kasseien van de Lange Ast verdwijnen. Alleen: wie gaat de kosten dragen?" reageert de Zingemse burgemeester Kathleen Hutsebaut (Samen). "Zes jaar geleden al hebben wij aan Erfgoed Vlaanderen gevraagd om de kasseien van de Lange Ast te beschermen, omdat wij ook vinden dat die een grote waarde hebben. We kregen als antwoord, dat die weg op vlak van erfgoed geen enkele waarde had. De bescherming werd geweigerd. Gevolg: wij krijgen geen subsidies om de kasseien te vernieuwen."

Trek uw plan

"Omdat de toestand van het wegdek almaar slechter wordt en we toch iéts moeten doen, hebben nu een bouwaanvraag ingediend voor de heraanleg van de weg. We hebben daarbij advies gevraagd van Erfgoed Vlaanderen. De dienst geeft... géén advies. Dat wil eigenlijk zeggen: het interesseert ons niet. Trek je plan. En vooral: betaal het ook zelf. Als wij de weg heraanleggen in kasseien, dan kost ons dat 700.000 euro. Dat is een drievoud van de prijs voor een wegbedekking in asfalt. Ik vrees dat wij dat als gemeente niet op ons eentje kunnen betalen", zegt Hutsebaut.


Dat er nu protest de kop opsteekt, komt haar nog niet slecht uit, zo geeft ze toe.


"Ik ben eigenlijk wel blij met de reactie van het Milieufront Omer Wattez en van anderen die nu wijzen op de waarde van deze kasseistrook. Ik hoop dat zij de Vlaamse overheid tot een ander inzicht brengt. Wij willen òòk dat de kasseien blijven. En als we de kosten kunnen delen, zullen we ons aandeel in de factuur met plezier betalen", besluit Hutsebaut.