50 koffiedates die inspireren: fotografe Nadia lanceert originele podcast

Nadia en Yana van 50 koffies.
silvia pinto Nadia en Yana van 50 koffies.
Fotografe Nadia El Makhfi (27) lanceerde op 6 februari de podcast ‘50 koffies’ op Spotify, iTunes en YouTube. In de podcast gaat ze samen met haar vriendin en collega-onderneemster Yana Smits op de koffie bij Belgische topondernemers. Hun doel: “Jonge, ambitieuze vrouwen aanmoedigen om de stap te wagen naar het ondernemerschap.”

In Zelzate kent Nadia iedereen als fotografe. Zo runt ze al twee jaar haar eigen fotografiebedrijfje. In Antwerpen ontmoette ze zo’n zes maanden geleden Yana Smits. Yana runt er een all-female co-workingspace Girlsmode. Het klikte meteen tussen de twee jonge ondernemers en zo groeide het plan om samen aan een nieuw project rond vrouwelijk ondernemerschap te beginnen. “We zijn allebei gelijkaardige types, ondernemend en enthousiast, dus kwam het idee om daar iets mee te doen”, vertelt Nadia. “Een online platform voor jonge, vrouwelijke ondernemers leek ons een leuk idee, maar we wilden dat idee eerst toetsen aan de feedback van de Belgische top. Zo hebben we een twintigtal gesprekken gehad met onder andere Geert Noels, Conny Vandendriessche of Piet Colruyt, bij een tas koffie.”

10 thema’s

“Hoe meer ‘koffiedates’ we hadden, hoe vaker we ook de vraag kregen van andere jonge onderneemsters wat voor tips die grote namen dan wel hadden voor ons”, vult Yana aan. “Die informatie konden we natuurlijk niet voor onszelf houden, dus groeiden de koffiedates uit naar een volledige podcastreeks: 50 koffies.” De 50 afleveringen zijn opgedeeld in tien verschillende thema’s: finance, marketing, sales, netwerken, persoonlijke ontwikkeling, creativiteit, economie, female empowerment, ondernemerschap en gezondheid. Bij elk thema horen vier ‘koffies’ met gekende ondernemers of toonaangevende experts, en één panelgesprek met jonge ondernemers die hard timmeren aan de weg.

Tonnen ervaring

De twee richten hun podcast vooral op ambitieuze vrouwen, maar de inspirerende levens- en businesslessen van hun gasten zijn zeker even interessant voor mannen. “De topondernemers die we spraken hebben tonnen ervaring en zoveel boeiende dingen te vertellen, maar vaak komt dat niet tot aan onze doelgroep, namelijk jonge, vrouwelijke ondernemers. Zij hebben veel goesting en drive, maar dat wil niet zeggen dat ze van elk onderwerp evenveel kaas gegeten hebben. We willen die info tastbaar maken voor hen, en hen laten zien dat ze er niet alleen voor staan.”

De podcast ‘50 koffies’ is te beluisteren op Spotify, iTunes en Youtube.