Werken E40 verlopen sneller, maar ook luider

AMERIKAANSE MACHINES TRILLEN BETONNEN WEGDEK IN STUKKEN

De Amerikaanse machine trilt zodanig hard dat het gewapend beton in kleine stukken afbrokkelt, maar maakt dus ook danig veel lawaai. Gelukkig voor de omwonenden zitten de werken met deze machines er al op.
Foto Lukas De Amerikaanse machine trilt zodanig hard dat het gewapend beton in kleine stukken afbrokkelt, maar maakt dus ook danig veel lawaai. Gelukkig voor de omwonenden zitten de werken met deze machines er al op.
Bij de ingrijpende werken op de E40 tussen Bertem en Sterrebeek heeft AVW voor het eerst Amerikaanse trillingsmachines ingezet. Die trillen het beton helemaal los, maar bezorgden omwonenden ook slapeloze nachten. Dankzij de machines kan er wel veiliger, goedkoper en sneller gewerkt worden. Dat is nodig, want per dag vertraging moet de aannemer een boete van 25.000 euro betalen.

"Een helikopter die urenlang boven onze hoofden vliegt", "een draaiende motor van een vliegtuig" of "overactieve landbouwers": dagenlang gingen de bewoners van Sterrebeek, Bertem, Moorsel en Everberg op zoek naar de oorzaak van het gezoem dat ze haast 24 uur per dag te horen kregen. Nu het gezoem eindelijk verdwenen is, is ook de oorzaak gekend. Bij de ingrijpende werken op de E40 tussen Bertem en Sterrebeek, waar de snelweg na vijftig jaar een volledig nieuw wegdek krijgt, zette het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voor het eerst Amerikaanse trillingsmachines in. Het geluid mocht dan wel oorverdovend zijn, de machines zijn wel bijzonder efficiënt.

Beton trilt stuk

"Dankzij de trillingsmachines kan er veiliger, goedkoper en sneller gewerkt worden", zegt Marijn Struyf van AWV. "Vroeger werd het beton in grote stukken losgebroken, waarna het nog verkleind moest worden. Ook aan de bewapening bleven vaak grote stukken beton hangen, maar dat is nu verleden tijd. De machines veroorzaken trillingen van 44 hertz, de natuurlijke trilfrequentie van beton, waardoor het gewapend beton barst en verbrokkelt. Daardoor kunnen we een pak sneller te werk gaan."


Bij AWV geeft men toe dat de machines voor lawaaihinder zorgden. "Maar eigenlijk hebben we pas maandag voor het eerst klachten ontvangen", zegt Marijn Struyf nog. "Net op de dag waarop de machines voor het laatst ingezet werden. De trillingswerken zijn afgerond, dus de grootste hinder is ook meteen verdwenen."

25.000 euro boete

Ondertussen moet de aannemer rekening houden met een strakke planning. Zo moeten de werken op 15 augustus afgerond worden. Lukt dat niet, dan is de aannemer verplicht een boete van 25.000 euro te betalen voor elke dag die de einddatum overschrijdt. "Maar de werken zitten op schema", verzekert men bij AWV. "Vanaf begin augustus zal het verkeer richting Brussel tijdens de ochtendspits opnieuw over vier rijstroken kunnen, terwijl er nu slechts drie beschikbaar zijn. Buiten de ochtendspits zijn momenteel twee rijstroken vrij, maar dat verandert volgende week naar drie."


Op de werf, waar tot midden augustus 24 op 24 gewerkt wordt, is in totaal zowat 150 man actief. De komende jaren zal ook het wegdek tussen Heverlee en Bertem, en tussen Sterrebeek en Brussel vernieuwd worden. Daarnaast wordt ook de andere rijrichting aangepakt. De E40 tussen Leuven en Brussel is één van de drukste stukken snelweg van ons land. Dagelijks rijden zowel in de richting van de hoofdstad als richting Leuven zowat 70.000 voertuigen.