Vijf dagen na vertrek op Zaventem wachten Willy en Diane nog op bagage in Corsica: “Noodgedwongen wat kleding gekocht”

Valiezen van koppel uit Elewijt met vrachtwagen en boot onderweg naar vakantiebestemming

Willy Ribus en Diane Poels kochten in Corsica onder meer een goedkope short en een kleedje omdat ze ondertussen al 96 uur op hun bagage wachten.
rv Willy Ribus en Diane Poels kochten in Corsica onder meer een goedkope short en een kleedje omdat ze ondertussen al 96 uur op hun bagage wachten.
Vijf dagen nadat Willy Ribus en Diane Poels uit Elewijt op de luchthaven van Zaventem op het vliegtuig naar Corsica stapten, wachten ze vandaag nog steeds op hun valiezen. Die zijn ondertussen wel onderweg naar het Franse eiland. Niet met het vliegtuig, maar met… een vrachtwagen en een boot. “Omdat we hier zonder valies zitten, hebben we noodgedwongen wat goedkope kledij gekocht”, klinkt het.

Eindelijk die welverdiende vakantie in Corsica: met dat gevoel wandelden Willy Ribus en Diane Poels uit het Vlaams-Brabantse Elewijt bij Zemst afgelopen zaterdag de luchthaven van Zaventem binnen. Maar net op dat moment zorgde een technisch probleem aan de bagagebanden voor chaos in de vertrekhal. Omdat de labels op de valiezen niet gelezen konden worden, werden de koffers niet automatisch naar de juiste vliegtuigen gestuurd. Daardoor moest de check-in manueel gebeuren. Door de grote drukte in de vakantieperiode kon het personeel de hoeveelheid bagage echter niet aan, waardoor ruim 10.000 valiezen op de luchthaven bleven staan.

Geen informatie

“Aan boord kregen we te horen dat vijftien koffers niet in de laadruimte van het vliegtuig zaten”, vertelt Willy. “Wie de gedupeerden waren, was niet duidelijk. Aan de bagageband in de luchthaven van Figari in Corsica werd al snel duidelijk dat wij tot het groepje ongelukkigen behoorden. Maar informatie van Brussels Airlines, de luchtvaartmaatschappij waarmee we gevlogen hadden, kregen we niet. We moesten een claim op de luchthaven van Figari invullen zodat onze koffers snel op onze bestemming zouden geraken.”

Op Zaventem bleven afgelopen weekend ruim 10.000 koffers achter.
Dieter Nijs Op Zaventem bleven afgelopen weekend ruim 10.000 koffers achter.

Omdat Willy en Diane zondag nog geen nieuws van Brussels Airlines hadden gekregen, schakelden ze een vriend in die werkzaam is bij de luchtvaartmaatschappij. Ze kregen te horen dat hun koffers maandag via Lyon naar Figari overgevlogen zouden worden. “Daarop trokken we maandag naar de luchthaven op het eiland om bij elke vlucht vanuit Lyon te checken of onze bagage aan boord zat. Vergeefs. Op de luchthaven kregen ze ook geen enkele informatie van Brussels Airlines. Daarop namen we opnieuw contact op met het bevriend personeelslid bij de luchtvaartmaatschappij en toen bleek dat er een bijkomend probleem was. Onze valiezen werden niet naar Figari gevlogen, maar werden in Lyon in een vrachtwagen gepropt om vervolgens met de boot naar Corsica gebracht te worden. Volgens een soort track and trace-systeem zagen we dat we de koffers normaal vandaag (woensdag, red.) moeten krijgen, maar verdere informatie ontbreekt.”

Goedkope kleding

Ondertussen zit het koppel dus al ruim negentig uur zonder bagage op Corsica. “Gelukkig liet men ons in Zaventem weten dat we onze medicatie uit de valies moesten halen, maar voorts hebben we hier niets”, vertelt Willy nog. “We hebben dan maar wat goedkope kledingstukken zoals een zwemshort, een T-shirt, een broek en een kleedje gekocht. Maar uiteraard willen we hier niet te veel kopen. Daarom dragen we onze kleren wat langer dan normaal. We hopen nu vooral dat we snel over onze bagage kunnen beschikken. Gelukkig duurt onze vakantie twee weken, want als we hier een week hadden gezeten dan hadden we al de helft van onze vakantie zonder valies moeten doorbrengen. We zullen na onze vakantie zeker nagaan op welke manier we een schadevergoeding van de luchtvaartmaatschappij kunnen krijgen.”

Onze valiezen werden niet naar Figari gevlogen, maar werden in Lyon in een vrachtwagen gepropt om vervolgens met de boot naar Corsica gebracht te worden

Willy Ribus

Bij Brussels Airlines bevestigt men het verhaal. “De luchthaven van Figari wordt door ons alleen op zaterdag aangevlogen, waardoor het niet evident is om de achtergebleven valiezen op die bestemming te krijgen”, zegt woordvoerster Wencke Lemmes-Pireaux. “Omdat de vluchten van andere luchtvaartmaatschappijen naar Corsica vol bagage zaten, hebben we voor een vlucht naar Lyon en vervolgens de vrachtwagen en de boot gekozen. Dit was de snelste oplossing. Vandaag zou de bagage normaal moeten aankomen. We verontschuldigen ons voor dit ongemak, maar dit is pure overmacht. Ondertussen is alle achtergebleven bagage trouwens vertrokken.”

Volgens luchthavenuitbater Brussels Airport stonden er gisteravond nog 300 achtergebleven valiezen op Zaventem, maar vandaag zouden die allemaal moeten vertrekken.

Dieter Nijs



17 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Valerie Diercken

    12 dagen later missen wij nog steeds een bagage. Chronopost heeft onze bagage waarschijnlijk verkeerd afgeleverd, maar wil ons niet zeggen waar om privacyredenen. Dit is toch echt te gek voor woorden!

  • Valerie Diercken

    Een week later is nog steeds niet alle bagage gearriveerd. En Brussels Airlines, die nemen zelfs hun telefoon niet meer op. Zij behandelen hun klanten als beesten.

  • ALAIN DE COCK

    Wij wachten na 6 dagen ter plaatse ook nog steeds op 5 stuks bagage en worden van het kastje naar de muur gestuurd als we proberen informatie te bekomen. Schandalig gewoon hoe reizigers aan hun lot overgelaten worden.

  • Stella Birkenbrau

    Is dát een luxeprobleem of is dat een luxeprobleem?

  • Monica Piot

    Zucht : zoveel mensen die geen vakantie hebben...