Taxioorlog op luchthaven

TAXIBEDRIJF AUTOLUX STAPT NAAR RECHTER TEGEN UBER

De taxi's aan de luchthaven krijgen concurrentie van Uber.
Foto Galicia De taxi's aan de luchthaven krijgen concurrentie van Uber.
Niet alleen in onze hoofdstad woedt een taxioorlog tussen Uber en de taxibedrijven. Ook op de luchthaven van Zaventem is het hommeles sinds de illegale taxidienst er actief is. Taxibedrijf Autolux stapt naar de rechter en eist de stopzetting van de activiteiten van Uber op Brussels Airport. "Het gaat hier om een grootschalig georganiseerde piraterij."

Anderhalve maand geleden doken de eerste Uber-taxi's op op de luchthaven van Zaventem. Zij bieden goedkopere ritten aan dan de erkende taxibedrijven. Daar waar ze aanvankelijk nog tussen de andere taxi's aan de aankomst of het vertrek stonden aan te schuiven, opereren de Uber-chauffeurs nu volgens Rudy Claude, commercieel directeur van Autolux, in de parkings.


Autolux is één van de twintig bedrijven die een vergunning kregen om klanten op te pikken op de luchthaven. In totaal kregen zowat tweehonderd chauffeurs van die verschillende firma's de toestemming van de gemeente Zaventem om te werken op Brussels Airport.

Piraterij

"Maar de Uber-chauffeurs kregen geen vergunning en rijden dus illegaal rond", aldus Claude. "Niet alleen nemen ze ons werk af, ook zijn ze met niets in orde. De chauffeurs zijn niet verzekerd, hebben geen medisch attest en hun wagens zijn vaak niet in orde omdat ze niet om de zes maanden technisch gekeurd worden. Bovendien betalen de bestuurders geen sociale lasten. Op zich zijn we niet tegen extra concurrentie, maar alles moet wel volgens de regelgeving gebeuren. Dat is hier overduidelijk niet het geval. Uber zorgt voor een grootschalig georganiseerde piraterij."


Bij Autolux nemen ze nu juridische stappen tegen de illegale taxidienst. Zo stapt het taxibedrijf, dat ruim honderd chauffeurs heeft op Brussels Airport, naar de Brusselse rechtbank van Koophandel. "We willen dat de rechter de activiteiten van Uber op de luchthaven van Zaventem verbiedt", verduidelijkt Rudy Claude. "Als er niets verandert, dan gaat de taxiwereld volledig kapot door dit soort van piraterij. Wat indien dergelijke praktijken ook in andere sectoren opduiken? Als er mensen zich plots beginnen voor te doen als pakweg loodgieter of beenhouwer? Dit zou een groot gevaar zijn voor onze economie."

Geen vergunning

Inmiddels heeft ook al de federale politie actie gevoerd tegen Uber op de luchthaven van Zaventem. Zo werden de voorbije weken zes voertuigen in beslag genomen. "De vergunningen waren niet in orde, er waren geen medische attesten van de chauffeurs, de technische keuring was niet gebeurd en er waren problemen met de verzekering", aldus de federale politie. Uber-chauffeurs riskeren straffen van acht dagen tot drie maanden en een geldboete die kan oplopen tot 10.000 euro. Daarbovenop kan hun wagen verbeurd verklaard worden.


Bij Uber wilde men nog niet reageren op de feiten aangezien de taxidienst de klacht pas gisterochtend ontvangen had en de details ervan nog moet bestuderen.