Met vertraging van drie jaar start maandag tweede fase ‘horrorwerf’ Woluwedal

De werken aan het Woluwedal hervatten nu maandag. Verkeershinder is onvermijdelijk.
Baert Marc De werken aan het Woluwedal hervatten nu maandag. Verkeershinder is onvermijdelijk.
Volgende week maandag hervatten de werkzaamheden in het Woluwedal in Sint-Stevens-Woluwe. Pas vier jaar nadat de eerste spade in de grond ging, gaat de tweede fase er van start. Drie jaar later dan aanvankelijk gepland. Aanleiding was een discussie tussen aannemer Viabuild en wegbeheerder Wegen en Verkeer. De gemeente hoopt dat de termijn - 15 maanden - nu wel gerespecteerd wordt.

Zaterdag is het dag op dag vier jaar geleden dat het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de heraanleg van de twee kruispunten aan het Woluwedal in Sint-Stevens-Woluwe begon. Vier jaar later is echter alleen de eerste fase afgerond. Door een dispuut tussen AWV en aannemer Viabuild werd de werf in 2016 tien maanden stilgelegd. Omdat er nadien ook nog onenigheid tussen beide partijen was, werd beslist om de samenwerking stop te zetten. Viabuild kreeg de opdracht om de eerste fase af te ronden, waarna AWV op zoek zou gaan naar een nieuwe aannemer. In april vorig jaar werd die eerste fase eindelijk afgerond, waarna de omleiding in de vorm van een lussensysteem tijdelijk weggehaald werd. Inmiddels is niet langer AWV maar wel De Werkvennootschap de beheerder van de werken en werd een nieuwe aannemer aangesteld. Na wat voorbereidingswerken begint die nieuwe aannemer komende maandag met de tweede fase.

Lussensysteem

Door de werken wordt opnieuw met het lussensysteem gewerkt. Zo zal het verkeer op de Woluwelaan in beide richtingen op één rijstrook geleid worden en dat aan de oostelijke rijhelft. Daarbij worden opnieuw keerpunten ingericht ten noorden en ten zuiden van de projectzone. Het lussensysteem zal dus op dezelfde wijze verlopen als tijdens de eerste fase. 

In de tweede fase wordt de noordzijde van het Woluwedal aangepakt. De kruispunten met de Leuvensesteenweg (aan de kant van Brussel) en de Tramlaan worden vernieuwd. Tegelijkertijd worden de fietssnelweg en de fietstunnel die Kraainem met Zaventem verbindt in het Woluwedal aangelegd.

“Schandalig”

Zaventems burgemeester Ingrid Holemans (Open Vld) hoopt dat de tweede fase een pak vlotter zal verlopen dan de eerste. “Want het was ronduit schandalig wat hier de voorbije jaren gebeurd is”, klinkt het. “Er was geen communicatie met de gemeente, noch met de omwonenden en de handelaars. Daarom dring ik er bij De Werkvennootschap op aan om ons meteen op de hoogte te brengen indien er problemen zouden zijn. Daarnaast eis ik dat men zich deze keer wel aan de termijnen houdt. De inwoners en handelaars hebben het de voorbije jaren al hard te verduren gekregen en dat willen we geen tweede keer meemaken.”

Volgens De Werkvennootschap wordt er vol ingezet op communicatie. “Zo komt er een werfkeet waar omwonenden steeds met vragen terecht kunnen”, zegt Marijn Struyf van De Werkvennootschap. “Voorts hebben we al twee infomomenten voor de buurt gehouden en kreeg iedereen al verschillende infobrieven. Een bereikbaarheidsadviseur is bovendien al maanden bezig met de handelaars te informeren en te betrekken, en heeft zeer goede contacten met bewoners, handelaars en gemeenten. Hij werkt Minder-Hinderoplossingen uit met bepaalde handelszaken en is steeds hun eerste contactpunt. Gezien de geschiedenis van de werf zetten we hier nog extra in op communicatie met de buurt.”




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Nomar Garciaparra

    Miserie kan opnieuw beginnen en het resultaat is om te huilen. De aansluiting naar de leuvensesteenweg richting Zaventem ligt over de hele lijn veel te hoekig. Zelfs tegen 50 km/u krijgt je wagen een "slag" om u tegen te zeggen. In luxemburg liggen de wegen vele malen beter... Arm Vlaanderen, in de 21ste eeuw nb!!!!