"Klant koning? Niet voor De Lijn"

BURGEMEESTER BOOS NADAT VERVOERSMAATSCHAPPIJ VOORSTELLEN AFSCHIET

Burgemeester Ingrid Holemans wacht op de bus in haar gemeente.
Nick Dierickx Burgemeester Ingrid Holemans wacht op de bus in haar gemeente.
Er zit een fameus haar in de boter tussen het Zaventemse schepencollege en De Lijn. Volgens burgemeester Ingrid Holemans kan de dienstverlening een pak beter, maar alle voorstellen die het schepencollege deed, werden door De Lijn meteen afgeschoten wegens "te duur" of "praktisch onmogelijk". Volgens de vervoersmaatschappij verandert er voorlopig niets.

Met bijna 35.000 inwoners en duizenden werknemers in de vele bedrijven is Zaventem een gemeente die kreunt onder de mobiliteitsproblemen. Dagelijks rijden ruim honderdduizend wagens op de verkeersaders in en rond Zaventem. "Mobiliteit is dan ook een cruciaal maatschappelijk aspect in de leef- en werkomgeving van de Zaventemnaren", zegt burgemeester Ingrid Holemans (Open Vld). "Het openbaar vervoer - en de bussen van De Lijn in het bijzonder - zouden een belangrijk deel van de oplossing voor de dagelijkse mobiliteitsproblemen kunnen vormen, maar net daar knelt het schoentje. We stellen immers vast dat het aanbod niet echt aangepast wordt aan de vraag. Integendeel, het aanbod wordt zelfs teruggeschroefd in sommige deelgemeenten, waar een aantal wijken nauwelijks bediend worden. Bijzonder betreurenswaardig. In sommige wijken is er zelfs 'openbaar vervoersarmoede'. De klant is daar allesbehalve koning."

Overleg

Op vraag van De Lijn werd op 17 november vorig jaar wel een overleg gehouden met de burgemeesters van de luchthavenregio. Voorafgaand aan die vergadering vroeg Holemans haar inwoners hun opmerkingen en verzoeken over het openbaar vervoer te bezorgen. "Er wordt onder meer een aanpassing van de frequentie van sommige buslijnen gevraagd, evenals kleine wijzigingen van bepaalde bustrajecten en een aanpassing van de uren in functie van het gebruik ervan door de bezoekers van het cultureel centrum De Factorij, dat later deze maand officieel geopend wordt", aldus de burgemeester.


Op een officieel antwoord was het echter ruim vier maanden wachten. "Bovendien werd elk voorstel weerlegd of niet weerhouden door De Lijn wegens 'te weinig budget' of 'een verlenging van de reistijd'. Op de vraag of de verbinding met het regionaal medisch centrum in Wezembeek-Oppem, dat onlangs verhuisde, verbeterd kon worden, zei men bij De Lijn droog dat het medisch centrum maar niet had moeten verhuizen", aldus Holemans. De busmaatschappij deed zelf wel enkele voorstellen, maar verbond daaraan meteen torenhoge kosten die ten laste komen van de gemeente. "Wij hebben samen met onze inwoners veel tijd en energie gestoken in het leveren van belangrijke en nuttige opmerkingen aan De Lijn, ter verbetering van het openbaar vervoer in onze regio, maar er lijkt niet veel wil te bestaan bij de vervoersmaatschappij om effectief resultaat te boeken."

Geen budget

Volgens Joachim Nijs van De Lijn is het niet de eerste keer dat het schepencollege van Zaventem meer busverbindingen vraagt. "En telkens moesten we de gemeente hetzelfde antwoord geven: er is voorlopig onvoldoende budget om extra buslijnen in te leggen. Het schepencollege zou graag verbindingen tussen de verschillende deelgemeenten krijgen, maar dat is budgettair niet mogelijk. Bovendien is Zaventem al goed bedeeld wat het aantal lijnen betreft. Voorlopig zal er dan ook niets wijzigen aan de dienstverlening."