“Is onze gezondheid dan niet belangrijk?”: randgemeenten boos omdat Brusselse regering geen vliegtuigen boven dichtbevolkte gebieden wil

Passage over luchthaven in Brussels regeerakkoord zet kwaad bloed in Vlaamse rand

Een Ryanair-vliegtuig zaventem steenokkerzeel
Belga Een Ryanair-vliegtuig zaventem steenokkerzeel
Een passage in het Brusselse regeerakkoord doet de inwoners van Steenokkerzeel en Kortenberg huiveren. De regering wil dat de infrastructuur van de luchthaven aangepast wordt om dichtbevolkte gebieden in het Brussels gewest te sparen. Met andere woorden: landingsbaan 25L moet verlengd worden richting Erps-Kwerps. “Is de gezondheid van de mensen in de rand dan minder belangrijk?”

In het verleden gingen in Brussel al meermaals stemmen op om start- en landingsbaan 25L/07R met zowat 900 meter te verlengen in de richting van Erps-Kwerps om op die manier het Hoofdstedelijk Gewest minder te belasten. Vliegtuigen zouden bij het opstijgen immers vroeger kunnen afdraaien, waardoor de Brusselse gemeenten niet langer overvlogen worden. Het is ook één van de opties in de Strategische Visie 2040 die Brussels Airport in november 2016 lanceerde. Die maatregel zou de capaciteit van de luchthaven moeten uitbreiden.

En nu mengt ook de nieuwe Brusselse regering – bestaande uit Ecolo, Groen, Open Vld, PS, One.Brussels-sp.a en Défi – zich in de discussie. Meer zelfs: in het Brusselse regeerakkoord staat letterlijk dat ‘wat de overlast door het vliegverkeer boven Brussel betreft, de regering van oordeel is dat de levenskwaliteit en de rust van de Brusselaars van prioritair belang zijn voor hun gezondheid. De activiteiten en de infrastructuur (onder meer de landingsbanen) moeten aangepast worden aan de nabijheid van het Brussels gewest en haar dichtbevolkte gebieden’. Een passage die kwaad bloed zet bij Steenokkerzeels burgemeester Kurt Ryon (Klaver/NVA).

Ook de luchthaven lanceerde bijna drie jaar geleden de optie om start- en landingsbaan 25L/07R met 900 meter te verlengen.
Brussels Airport Ook de luchthaven lanceerde bijna drie jaar geleden de optie om start- en landingsbaan 25L/07R met 900 meter te verlengen.

85 procent vliegbewegingen

“Hiermee doelt Brussel op de verlenging van start- en landingsbaan 25L/07R en dat zou de doodsteek van Humelgem (een gehucht van Steenokkerzeel, red.) betekenen”, aldus Ryon. “Het is een zeer egoïstische stelling. Vlaams-Brabant krijgt al 85 procent van de vliegbewegingen te verduren en zou nu nog meer hinder moeten slikken omdat de Brusselaars geen overlast meer willen. Ik zal binnenkort met enkele andere Vlaams-Brabantse burgemeesters een stelling innemen en we zullen de Vlaamse overheid vragen om uit haar pijp te komen. Of ik verrast ben door deze passage? We kennen de houding van de Brusselaars al wat langer, maar nu het officieel op papier staat, is het risico toch wat groter.”

Oud-burgemeester van Kortenberg Chris Taes hekelt de passage in het Brusselse regeerakkoord.
PHOTO NEWS Oud-burgemeester van Kortenberg Chris Taes hekelt de passage in het Brusselse regeerakkoord.

Weinig respect

Ook oud-burgemeester van Kortenberg Chris Taes (CD&V), die zich al jaren verdiept in het luchthavendossier, is niet te spreken over de houding van het Brussels gewest. “Het staat er misschien niet letterlijk in, maar de passage in het regeerakkoord over de infrastructuur kan maar op één manier geïnterpreteerd worden: Brussel wil de start- en landingsbaan 25L/07R verlengen. Die maatregel zou de leefbaarheid in Erps-Kwerps hypothekeren. Dit getuigt van weinig respect voor de mensen in onze streek. De vliegtuighinder is niet goed voor de Brusselaars, maar zou geen probleem vormen voor de inwoners van de rand? Ik verwacht dat het Platform Luchthavenregio Vlaams-Brabant, dat de burgemeesters rond de luchthaven verenigt, de Vlaamse partijen die in de toekomstige Vlaamse en federale regeringen zullen zetelen, zullen aanmanen om in dit dossier te vechten voor de inwoners van de Vlaamse rand.”

Taes haalt tot slot ook nog uit naar de Brusselse Ecolo en Groen. “Zij noemen zich ecologistisch, maar hebben er blijkbaar geen problemen mee om de milieuoverlast volledig op de buren uit de rand af te wimpelen. Dat is niet echt ecologisch.”

Verderop in het Brusselse regeerakkoord staat wel dat er constructief overleg tussen alle partners nodig is.

Ook Steenokkerzeels burgemeester Kurt Ryon trekt van leer tegen de Brusselse regering.
Lukas Ook Steenokkerzeels burgemeester Kurt Ryon trekt van leer tegen de Brusselse regering.



5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Paul Verbeeck

    Stop dan ook ineens de geldstroom naar Brussel en hef wat taksen op Brussels verkeer dat zich op Vlaamse wegen waagt.

  • Julien Van Wonterghem

    Laat de Brusselaars dan maar hun vliegtickets 20 maal duurder betalen dan de rest van de passagiers.

  • Jos Plessers

    Een goedkope bouwplaats kopen en achteraf gaan klagen dat de vliegtuigen lawaai maken.In Limburg kosten de bouwplaatsen een pak meer en we hebben ook last van de F16 vliegtuigen van kleine brogel,dus niet zagen!

  • Marc Bohets

    De luchthaven ligt toch op vlaams grondgebied, en Brussel is bij mijn weten toch niet verantwoordelijk voor ruimtelijke ordening in Vlaanderen. Als de uitbreiding in die richting er komt, zullen we dat enkel aan onze Vlaamse politici te "danken" hebben. Ze verkopen veel blabla, gebakken lucht en leugens, maar als het erop aankomt van beslissingen te nemen, stemmen ze in ons nadeel.

  • Willy Devroey

    Het gaat er in de eerste plaats om Vlamingen pesten. Ik begrijp dan ook niet dat na alle maatregelen om ons af te remmen de Vlaamse bedrijven niet verhuizen naar de rand rond Brussel. Ruimte zat, bereikbaar en gedaan met alle regeltjes die ons verhinderen om normaal te kunnen werken. Bovendien zal je bij de plaatselijke middenstand worden aangesproken in je eigen taal.