"Inspanningen hebben effect gehad"

TOCH GEEN EXTRA VRACHTVERKEER IN WINGENE NA JAAR TOLWEG OP N50

Het is maar de vraag of de zone 30 opweegt tegen de tolheffing op de N50.
Foto SVR Het is maar de vraag of de zone 30 opweegt tegen de tolheffing op de N50.
Een jaar nadat Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) de N50 - de gewestweg tussen Brugge en Kortrijk - betalend maakte voor vrachtwagens zit Wingene nog altijd met de handen in het haar. Want truckers trokken nu massaal door het centrum van Wingene om de tolweg te omzeilen.

Het toeval wil dat het gemeentebestuur van Wingene eind maart 2016 net een plan klaar had om zoveel mogelijk vrachtverkeer van de Beernemsteenweg richting de N50 te sturen, met onder andere de invoering van een zone 30 en nieuwe omleidingsborden. De kilometerheffing van Weyts kwam dan ook aan als een mokerslag.

Geen toename

De vrees dat er in plaats van minder net meer vrachtwagens door het tolvrije centrum van Wingene zouden rijden, zat er diep in. "Welk bedrijf gaat zijn vrachtwagens vrijwillig langs een tolweg laten rijden als je via het centrum van Wingene gratis naar de oprit in Beernem kunt?", zuchtte gemeenteraadslid Fabienne Allaert (Burgerbelangen).


Het gemeentebestuur liet borden zetten die de vrachtwagens richting N50 stuurden, zorgde voor fietssuggestiestroken, voerde een zone dertig in en sensibiliseerde verschillende bedrijven in de gemeente. Volgens burgemeester Hendrik Verkest (CD&V) is het vrachtverkeer in het centrum van Wingene tegenwoordig gelukkig niet toegenomen. "We hebben nog geen metingen uitgevoerd, maar volgens wat ik zie en hoor van de mensen is het aantal vrachtwagens niet of nauwelijks gestegen. En dat is op zich al een opmerkelijke prestatie. Al onze inspanningen hebben dus wel degelijk een positieve invloed gehad."


Ook directeur Stijn Verkinderen van vrije basisschool Wildenburg heeft geen opmerkelijke stijging van vrachtwagens opgemerkt voor de schoolpoorten. "Ik heb geen cijfers, maar ik denk niet dat het vrachtverkeer spectaculair gestegen is sinds vorig jaar. Maar ik ben toch blij ben dat onze speelplaats in de richting van het bos ligt."

Paaltjes

Paula Vandewiele woont al jaren in een appartementje in de Beernemstraat. "Een paar jaar geleden heeft een vrachtwagen hier nog een stuk van het balkon afgereden. Ze rijden nog altijd veel te snel en verminderd is het zeker niet, al ben ik wel blij dat er nu paaltjes staan op het voetpad. Zo zijn de balkons ten minste veilig."


Of er nog extra maatregelen komen om het zwaar verkeer te doen dalen of af te remmen, zoals het plaatsen van een flitspaal, is nog niet duidelijk. "Nu gaan we eerst tellingen uitvoeren", besluit Verkest. "Zo kunnen we ons op objectieve gegevens baseren."