Firma gestart met berging van in water gevallen container na aanvaring met brug

De firma kwam ter plaatse met een ponton en grote hijskraan.
Tim Van der Zeypen De firma kwam ter plaatse met een ponton en grote hijskraan.
In Willebroek is woensdagnamiddag de berging van drie containers uit het zeekanaal Brussel-Schelde gestart. De drie containers vielen dinsdagavond in het water nadat een containerschip tegen de Boulevardbrug was gevaren. Tijdens de berging moest het scheepvaartverkeer niet worden stilgelegd, ook het verkeer liep geen hinder op.

De containers vielen dinsdagavond in het water. Een binnenschip komende vanuit Antwerpen was te hoog geladen en vaarde rond 21 uur tegen de Boulevardbrug, de brug over het zeekanaal Brussel-Zeeschelde op de grens van Willebroek en Ruisbroek (Puurs). Zowel de lokale politie van Mechelen-Willebroek als de scheepvaartpolitie kwamen ter plaatse. Ook brandweerzone Rivierenland werd erbij gehaald. Nadat de drie containers in het water waren gevallen, zonken er twee naar de boden van het zeekanaal. Een container kon net op tijd naar de kade worden getrokken door de brandweermannen en daar vastgemaakt met koorden. “Daarna hebben we de gezonken containers gelokaliseerd en opzij geduwd”, zegt de brandweerzone. “Zo zou het scheepvaartverkeer minimale hinder ondervinden.”

Na de aanvaring vielen drie zeecontainers in het water.
Marc De Roeck Na de aanvaring vielen drie zeecontainers in het water.

Berging

De drie containers bleken na controle leeg te zijn. “Hierdoor werd ook geen milieuvervuiling vastgesteld en was er geen gevaar voor de volksgezondheid”, licht politiewoordvoerder Dirk Van de Sande toe. Omdat de scheepvaart geen hinder ondervond, werd met de berging gewacht tot woensdag. Hiervoor deed de Vlaamse Waterweg beroep op een waterbouwbedrijf uit Zwijndrecht. Dat stuurde een drijvend ponton met een metershoge hijskraan ter plaatse. Rond 14.30 uur arriveerde die aan de Boulevardbrug en begonnen arbeiders met het bergen van de eerste container, die niet gezonken was. Voor de andere containers moest het bedrijf beroep doen op duikers. “Om de gezonken containers vast te kunnen maken aan de hijskraan”, legt Koen Roeyen van de Vlaamse Waterweg uit. “Eens alle containers waren geborgen, werden ze weggebracht naar de terreinen van een nabijgelegen bedrijf.”

(LEES VERDER ONDER DE VIDEO)

Minimale snelheid

Momenteel zijn de arbeiders nog steeds ter plaatse voor de berging van de containers. Dit kan nog wel enkele uren in beslag nemen. Het scheepvaartverkeer moest tijdens de berging niet worden stilgelegd. Schepen mochten er langs maar aan een minimale snelheid.

Bij de aanvaring dinsdag liep niemand verwondingen op. De scheepvaartpolitie zal nu verder onderzoeken hoe het kwam dat de schipper tegen de brug is gevaren. Die werd na de aanvaring wel tijdelijk afgesloten voor het verkeer. “Om de brug te controleren, maar na nazicht bleek dat deze geen structurele schade had opgelopen”, besluit Roeyen. 

De firma kwam ter plaatse met een ponton en grote hijskraan.
Tim Van der Zeypen De firma kwam ter plaatse met een ponton en grote hijskraan.
De firma kwam ter plaatse met een ponton en grote hijskraan.
Tim Van der Zeypen De firma kwam ter plaatse met een ponton en grote hijskraan.
De firma kwam ter plaatse met een ponton en grote hijskraan.
Tim Van der Zeypen De firma kwam ter plaatse met een ponton en grote hijskraan.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.