Gemeente hinkt online achterop

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN WIELSBEKE

De gemeentediensten zijn aan een digitale inhaalbeweging toe. De website werd vernieuwd, maar daar bleef het bij. 
Henk Deleu De gemeentediensten zijn aan een digitale inhaalbeweging toe. De website werd vernieuwd, maar daar bleef het bij. 
De gemeentelijke diensten hinken in Wielsbeke digitaal achterop. Recent werd de wat oubollige website van Wielsbeke wel al vernieuwd. Maar moet er niet meer gebeuren? De lokale partijen stellen hun maatregelen voor.

Jan De Potter (U.): "De website van de gemeente werd pas na zeventien jaar vervangen, andere dienstverleners doen dat elke vier jaar. De nieuwe bestuursploeg kan op digitaal vlak grote stappen vooruit zetten. We denken aan de vervanging van de papieren cadeaubon door een digitaal exemplaar en aan een stadsapp waarmee inwoners de gemeente kunnen contacteren. Het reservatiesysteem voor de gemeentelijke zalen moet ook beter."


Vincent Herman (N-VA): "Nieuwe technologieën brengen heel veel mogelijkheden met zich mee. We moeten bekijken hoe we hierop kunnen inspelen. Voor zij die minder vertrouwd zijn met nieuwe technologiën, voorzien we alternatieven en organiseren we opleidingen. Wij pleiten ook voor een digitaal infobord in élke deelgemeente."


Jan Stevens (CD&V): "Via digitalisering willen we ervoor zorgen dat inwoners zo weinig mogelijk naar het gemeentehuis moeten. En via Whatsapp of een stadsapp kunnen we nog sneller met inwoners communiceren. Op korte termijn zullen gemeentelijke brieven niet meer per post, maar per mail bezorgd worden. Vanaf volgend jaar worden alle akten van de burgerlijke stand enkel elektronisch opgemaakt."


Yvan Callens (eenmanslijst Onafhankelijk Alter.Natief): "De gemeente mag de digitale evolutie niet missen. Maar inwoners moeten ook nog steeds in het gemeentehuis geholpen kunnen worden ." (JME)