Eén dag nieuw: vangrails krijgen het alweer zwaar te verduren

De oplegger belandde boven op de vernielde vangrail.
Hans Verbeke De oplegger belandde boven op de vernielde vangrail.
Een vrachtwagen van het transportbedrijf De Vreese uit Wortegem-Petegem is dinsdag kort na de middag uit de bocht gegaan op de snelweg. Aan twee kanten van de weg ramde het gevaarte de vangrails. Die stonden er welgeteld één dag, een herstelling na een vorige aanrijding. Ook opvallend: de zo goed als kale banden achteraan de trekker.

Een Franssprekende trucker reed dinsdag van de A19 naar de E403 op het regengladde knooppunt in Gullegem. Even voor de man op de parallelstrook naast de snelweg arriveerde, begon zijn trekker met oplegger te slippen. Het gevaarte dook eerst naast de pechstrook in de vangrail om dan vervolgens ook links over een afstand van enkele tientallen meter de vangrail in de vernieling te rijden. Trekker en oplegger belandden in schaar. De chauffeur raakte lichtgewond maar hoefde niet naar het ziekenhuis. Het duurde enkele uren voor het ongeval afgehandeld was maar tot grote verkeersproblemen kwam het niet.

De gloednieuwe vangrail is over een afstand van enkele tientallen meter compleet vernield.
Hans Verbeke De gloednieuwe vangrail is over een afstand van enkele tientallen meter compleet vernield.

Kale banden

De vangrails die in de vernieling werden gereden, stonden er nog maar pas en vervingen exemplaren die in het verleden werden aangereden. De ene werd maandag geplaatst, de andere zelfs pas dinsdagvoormiddag. Nauwelijks enkele uren later was het dus alweer prijs. Naar de oorzaak van het ongeval hoeft niet lang gezocht. Vuil en olieresten die in de lange periode van droogte in de poriën van het wegdek gedrongen waren, kwamen door de regen naar boven en maakten het wegdek glad. Dat zorgde ook elders in onze regio voor ongevallen. Op de trekker lagen achteraan bovendien banden die zo goed als kaal waren, wat levensgevaarlijk is en allerminst bevorderend voor de wegligging.

Het duurde een tijd voor de oplegger van de gloednieuwe vangrail kon worden gehaald.
Hans Verbeke Het duurde een tijd voor de oplegger van de gloednieuwe vangrail kon worden gehaald.
De oplegger belandde boven op de vernielde vangrail.
Hans Verbeke De oplegger belandde boven op de vernielde vangrail.
De gloednieuwe vangrail is over een afstand van enkele tientallen meter compleet vernield.
Hans Verbeke De gloednieuwe vangrail is over een afstand van enkele tientallen meter compleet vernield.



6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Herwig Gysels

    Ik denk dat er veel chauffeurs zijn die nooit of amper hun materiaal controleren voor ze hun sleutel omgooien, lichten, banden, lading... zij blijven toch de verantwoordelijke over hun werkmateriaal.

  • Luc Ver Eecke

    Ken de firma moet ze dikwijls laden , koopt alle rommel op van andere firma's en al de chauffeurs zijn bijna allemaal buiten Landers en veel kunnen er nog geen laad put inrijen . Ze worden ook om de paar maanden gewisseld .

  • Guy Dupont

    Tja, daar dienen vangrails voor hé!

  • jacques philips

    Een transporteur moet zorgen dat zijn materiaal in orde is

  • Roger Willems

    Hoelang had het geduurd vooraleer die vangrails vervangen waren, en gaat het nu weer duren? In Duitsland begint men daar meteen aan en zoekt men daarna uit wie de rekening krijgt, veiligheid gaat er voor alles.