Infrabel wil kosten treinramp niet langer alleen dragen

Brandweerteams voeren metingen uit op site na de treinramp.
Foto Didier Verbaere Brandweerteams voeren metingen uit op site na de treinramp.
Spoorwegbeheerder Infrabel wil de kosten die de treinramp van vorig jaar in Wetteren teweegbracht niet langer alleen dragen, en heeft alle betrokkenen voor de politierechter in Dendermonde gesleept.

"Deze rechtszaak gaat over de facturen voor het opruimen en saneren van het giftige bluswater. Zonder ons uit te spreken over de schuld aan het ongeval, willen we dat alle partijen participeren in een soort van fonds om dit te betalen", licht Tomas Baeken, woordvoerder van Infrabel, toe. De kosten lopen ondertussen al in de miljoenen euro's.

"Te zwaar om dragen"

Het is ondertussen meer dan een jaar geleden dat in Wetteren een goederentrein met chemische producten ontspoorde en giftige dampen zich verspreidden via de riolering. Daarbij viel één dode en belandden honderden mensen in het ziekenhuis. De Nederlandse machinist reed op 4 mei 2013 in opdracht van het Duitse bedrijf DB Schenker, onder de vlag van het Belgische NMBS Logistics. Zij en de verschillende verzekeringsmaatschappijen werden mee voor de rechtbank gedaagd.


Het onderzoek naar de ramp is in handen van het parket van Dendermonde en is nog steeds lopende. "In de nasleep van de ramp werd het besmette bluswater met boten door gespecialiseerde firma's weggevoerd en gesaneerd. Riolen moesten worden gereinigd en er werd speciaal veiligheidsmateriaal aangekocht. Die facturen lopen hoog op, en we vragen de rechtbank dat alle betrokken partijen mee betalen in afwachting dat er een schuldige wordt aangeduid. Wie onschuldig is, kan nadien zijn deel terugvorderen, maar voor één bedrijf zijn de huidige kosten te zwaar om alleen te dragen", besluit Baeken.


Op 17 juni wordt de zaak verder bepleit in de rechtbank van Dendermonde. (DVL)