(Bijna) iedereen wil tweede Scheldebrug

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN WETTEREN

Files in de avondspits op de Scheldebrug in Wetteren: dat probleem oplossen is een topprioriteit van de meeste partijen.
Didier Verbaere Files in de avondspits op de Scheldebrug in Wetteren: dat probleem oplossen is een topprioriteit van de meeste partijen.
Eén van de grote thema's bij de gemeenteraadsverkiezingen in Wetteren is het mobiliteitsprobleem. Quasi elke partij heeft de bouw van een tweede Scheldebrug in haar verkiezingsprogramma opgenomen. Maar of die brug er ook snel komt is een groot vraagteken want het thema is geen prioriteit voor de Vlaamse Waterweg.

De tweede Scheldebrug was jarenlang één van de stokpaardjes van Walter Govaert (Open Vld/Respect). Hij zag in de bouw van een extra brug de oplossing voor alle mobiliteitsproblemen tussen Noord en Zuid in de gemeente. Elke ochtend staan er lange files op de Scheldebrug en 's avonds is dat hetzelfde liedje. "Vijftien jaar geleden heb ik dit probleem meermaals aangekaart in de gemeenteraad bij toenmalig burgemeester Marc Gybels (CD&V)", zegt Govaert. "Vooral de doorstroming is een probleem. Jarenlang heb ik aangedrongen op het verwijderen van de verkeerslichten aan de Koningin Astridlaan en de Vijverstraat en de aanleg van een middenberm zodat het verkeer er niet meer kan dwarsen. Pas anderhalf jaar geleden is dat plan daadwerkelijk uitgevoerd en zie je een merkelijke verbetering in de situatie", aldus Govaert. "


"Maar de oplossing voor het mobiliteitsprobleem naar het centrum van de gemeente en richting R4 en E17 is de bouw van een tweede Scheldebrug. CD&V nam dit plan over in 2012 in het bestuursakkoord. Dat ze er nu ook eens werk van maken", benadrukt Govaert.


Oppositiepartijen sp.a is niet overtuigd. "De files zijn zeer tijdsgebonden en situeren zich hoofdzakelijk rond de ochtend- en avondspits. Op korte termijn moeten we zoveel mogelijk mensen stimuleren om voor andere vervoersmiddelen te kiezen dan voor de auto. De ingebruikname van de nieuwe fietsbrug zal hier hopelijk bij helpen. De houdbaarheidsdatum van de huidige brug is trouwens ver overschreden en op korte termijn moet ook deze brug aangepakt worden om te voldoen aan de eisen van het huidige transport op de Schelde. Dat biedt dan ook meteen de gelegenheid om na te denken over een andere en betere afhandeling van het verkeer over deze brug", zegt raadslid en lijsttrekker Jan Tondeleir.


Groen & Co wil eerst andere pistes bewandelen. "Je kan dit probleem enkel oplossen door verschillende maatregelen tegelijk te nemen. We moeten het maximaal gebruik van de fietsbrug aanmoedigen en automobilisten de kans bieden om te parkeren op linkeroever wanneer ze naar Wetteren komen vanuit Laarne en Overschelde. Daarnaast moet er een duurzame oplossing komen voor Kapellendries; desnoods moeten hiervoor een vijftal onteigeningen worden doorgevoerd. Ten slotte moet een duurzame oplossing komen voor Noordlaan en Beernaertsplein met een vlottere doorstroming in de Astridlaan met bomen en groen", legt Robbe De Wilde (Groen & Co) uit.


"Wetteren heeft geen nood aan een tweede Scheldebrug maar aan een aangepaste brug", zegt schepen Herman Strobbe (Eén Wetteren). "We moeten echt wel voorkomen dat Wetteren een soort parallelweg van de R4 wordt, al vind ik een aansluiting op die ringweg wel een must."


Voor Vlaams Belang mag de tweede brug er morgen al komen. "Het is een must, samen met een Noord-Zuidverbinding van de Zuidlaan naar Kwatrechtsteenweg. Zwaar vervoer en het vele doorgaand verkeer horen niet thuis in het centrum", aldus Wouter Bracke. CD&V en N-VA ten slotte ebben allebei een tweede Scheldebrug opgenomen in hun verkiezingsprogramma. (DVL)

De tweede Scheldebrug zou opgetrokken worden tussen de Noordlaan en de Voordestraat.
Didier Verbaere De tweede Scheldebrug zou opgetrokken worden tussen de Noordlaan en de Voordestraat.