"Gin, dat is puur genieten"

24-JARIGE SEPPE LANCEERT DRANKENLABEL BON VIVANT SPIRITS

Seppe Gouwkens pakt uit met een eigen gin en rum.
Foto Peter Vanderveken Seppe Gouwkens pakt uit met een eigen gin en rum.
Seppe Gouwkens uit Voortkapel is nog maar 24, maar lanceert nu al zijn eigen drankenlabel Bon Vivant Spirits. Vanaf 1 december liggen de Bon Vivant Gin en de Bon Vivant Rum in de winkelrekken. Seppe heeft alvast hoge verwachtingen. "Kenners waren al laaiend enthousiast", klinkt het.

Voor Seppe was het een verhaal van vallen en opstaan alvorens hij zijn ware roeping had gevonden. Hij begon als 18-jarige aan een studie rechten, maar al snel bleek dat hij weinig affiniteit had met justitie. "Tijdens mijn stage bij een advocatenkantoor voelde ik dat dit niet hetgene was wat ik ervan verwacht had. Mijn plan B was de banaba-opleiding Advanced Business Management, een schot in de roos." Tijdens die opleiding krijgen de studenten de kans om een mini-onderneming op te starten als schoolproject. In maart 2016 startte Seppe met drie studiegenoten Ginspiration, waarbij ze ginboxen maakten. "Daarin zaten 3 kleine flesjes Belgische gin, de bijhorende tonic, wat uitleg... kortom: de totaalervaring in een doe-het-zelfbox. Het project was zo succesvol dat ik samen met een collega-student na het behalen van ons diploma het project heb omgezet in een bvba. Na een dispuut over eigendomsrechten hebben we de naam uiteindelijk veranderd in Gintermezzo."


Na anderhalf jaar reclame te hebben gemaakt voor het ginmerk van anderen, was voor Seppe de tijd rijp om aan het echte werk te beginnen. "Ik heb voor de naam Bon Vivant Spirits gekozen omdat gin en andere sterke dranken voor mij een groot genietersgehalte hebben. Ze moeten bij anderen een gevoel van geluk en voldoening opwekken, net zoals ze dat bij mij doen."

1.400 flessen

De Bon Vivant Rum en Gin werden ontwikkeld in samenwerking met Manu De Cort. "De beste stoker van België", vindt Seppe. "De gin en de rum hebben we laten proeven aan sommeliers en speciaalzaken en zij waren steevast heel enthousiast. Op het Gin Festival in Mol van afgelopen weekend hebben we ook een droomstart gemaakt. Een recensent gaf zelfs 91/100. De hoogste score voor een Belgische gin is tot nu toe 93."


Seppe koos er bewust voor om de smaken simpel te houden. "Het is gin zoals het moet zijn, met slechts acht plantenextracten, waaronder jeneverbes, zoete sinaasappel, citroen(gras) en kardemom. De rum is een mix van vier verschillende Caraïbische rums uit Jamaica, Barbados, Trinidad en Tobago en de Dominicaanse republiek. De rum heeft een lichtzoete smaak met toetsen van exotisch fruit, zoals ananas en papaya, en zijn florale accenten, met vanille en jasmijn. Er worden geen karamel of smaakstoffen in verwerkt."


Seppe gaat al meteen met 1.400 flessen aan de slag - een berekend risico. "Ik zit toch al twee jaar in de ginwereld en ondertussen heb ik een aardig netwerk opgebouwd, het mag geen probleem vormen om de flessen te verkopen. Momenteel zit ik aan zo'n 20 winkels in Vlaanderen."


De dranken zullen ook op de webshop op www.gintermezzo.be beschikbaar zijn. Geïnteresseerden uit Westerlo zelf kunnen terecht bij Prik&Tik. De gin kost 39,95 euro, de rum je 37,95 euro neer.