Stadsbestuur staat open voor CD&V-voorstel van vrachtwagensluis: “Maar er een huren, kost ons 6.000 euro per maand”

Een vrachtwagensluis staat al in verschillende gemeenten en politiezones.
Ronny De Coster Een vrachtwagensluis staat al in verschillende gemeenten en politiezones.
Gemeenteraadslid Kristof Vandamme (CD&V) wil dat er in Wervik en Geluwe een vaste of mobiele vrachtwagensluis komt. «Zwaar verkeer in en rond onze stad is een oud zeer», weet Vandamme. «Alleen met een vrachtwagensluis kunnen we daar iets aan doen.» Het stadsbestuur was het voorstel wel genegen.

«Door de geleverde inspanningen van de politie in de dorpskom van Kruiseke is de leefbaarheid er verbeterd. Recente metingen in de Wervikstraat in Geluwe tonen aan dat er veel zwaar verkeer passeert, maar dat er ook veel te snel gereden wordt. Sinds de invoering van kilometerheffing op snelwegen en bepaalde gewestwegen zoeken nogal wat vrachtwagenchauffeurs een weg via gemeentewegen. Dit leidt tot gevaarlijk sluipverkeer en overlast voor de omwonenden. Het wegdek van onze wegen is ook niet altijd bestand tegen aanhoudend zwaar verkeer. Vrachtwagensluizen zouden een oplossing kunnen zijn voor dit probleem. Onderzoek heeft aangetoond dat het aantal overtredingen gedaald is in gemeentes met een vrachtwagensluis», gaat Vandamme verder. Zo’n sluis is een toestel met twee camera’s om zwaar verkeer uit stadscentra te weren. Alleen plaatselijk verkeer mag door. Wie dus niet gestopt is om onderweg te laden of te lossen, wordt aan de tweede camera geflitst en krijgt dus een boete. Zo’n vrachtwagensluis bestaat al in heel wat politiezones.

Als locatie denkt het raadslid aan de Kruisekestraat (N303), tussen de rotonde in Kruiseke en de rotonde aan de expresweg N58, en in Geluwe in de Wervikstraat, tussen kruispunt Ieperstraat en rotonde N58.

Een vrachtwagensluis kun je ook huren.
Sam Vanacker Een vrachtwagensluis kun je ook huren.

Trajectcontrole

“Het is een goed voorstel, dat we gaan uitwerken met de politiezone Arro Ieper”, reageert schepen van Mobiliteit Bart Pynket (stadslijst Open Vld-Groen-Positief Project). “Maar zo’n vrachtwagensluis huren, kost zesduizend euro per maand en dat is wel veel.” Het voorstel werd vorige week ook al besproken tijdens de politieraad van Arro Ieper. “Daar liet de korpschef horen dat hij voorstander van zo’n vrachtwagensluis is”, weet burgemeester Youro Casier (sp.a). 

De politiezone Arro Ieper bestaat uit tien gemeenten, maar nog geen enkele heeft al een vrachtwagensluis ingezet. In de Wervikstraat en Wahisstraat in Menen is dat bijvoorbeeld wel het geval. Tijdens de gemeenteraad maakte schepen Bart Pynket ook nog bekend dat er trajectcontrole komt op de expresweg N58 op het grondgebied Komen.




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ellen Haeke

    In het stad is dat de plaats niet voor zo’n vervoer. Alles wordt stuk gereden, alleen voor te lossen en te laden en anders geen doorgang meer. Ook eens kijken naar het verkeer aan de Magdalenastraat als de school open is of als de kinderen naar huis fietsen, misschien de oplossing de kant van de kerk geen doorgang tijdens de uren in de morge, middag en avond. Dat moet toch kunnen voor de veiligheid van de kinderen. Het verkeer moet maar doorrijden tot aan de molen. Al genoeg fietsers omgekomen.

  • Luc Holvoet

    Een goed idee. Laat maar komen. Enkel spijtig van de kostprijs.