Wanneer wordt fietspad ontdubbeld?

TORHOUTSE STEENWEG - BRUGGE GEEN GELD MEER OM PROBLEEM AAN TE PAKKEN

De Vlaamse overheid geeft het schoorvoetend toe: het dubbelrichtingsfietspad op de Torhoutse Steenweg tussen de Canadasquare en de N31 is een miskleun. Er is nog geen geld, maar wel de intentie om twee aparte fietspaden aan te leggen. "Dat zou een enorme stap vooruit zijn", zegt schepen van Mobiliteit Annick Lambrecht (sp.a).

Je moet gek zijn om je kind met de fiets dagelijks via de Torhoutse Steenweg naar school te sturen. Dat was bijna tien jaar geleden de conclusie van toenmalig raadslid voor Vlaams Belang Alain Quataert. Het dubbelrichtingsfietspad op de Torhoutse Steenweg is de gevaarlijkste plaats in uw streek. Zo stond althans te lezen in de krant in 2008. Acht jaar later is er nog niets veranderd in het stuk tussen de kruising met de N31 en de Canadasquare, waar in 2011 nog 35 ongevallen gebeurden met lichamelijke schade. Nog regelmatig gebeuren er kleine ongevallen: fietsers die aangereden worden door wagens die hun garages verlaten of een parking van een supermarkt in- of uitrijden. "Ik ben er zelf al drie keer bijna aangereden", zegt burgemeester Renaat Landuyt (sp.a), die samen met schepen van Mobiliteit Annick Lambrecht (sp.a) al langer pleit om wat aan de situatie te veranderen.

Incidenten

Ook de Brugse Fietsersbond zette al druk. "Het dubbelrichtingsfietspad kan op bepaalde plaatsen een goede zaak zijn, maar dat is het in de Torhoutse Steenweg zeker niet. Hetzelfde verhaal gaat ook op voor de Sint-Pieterskaai, waar ook het in- en uitrijden van auto's op de opritten van handelszaken voor problemen zorgt", zegt Geert Demeyere.

Veel van de kinderen die het fietspad gebruiken, moeten naar het Sint-Lodewijkscollege. "Als de veiligheid daar verhoogd kan worden, dan zijn wij uiteraard erg tevreden", klinkt het daar. "Er zijn in het verleden incidenten geweest, gelukkig zonder veel erg. Ik denk dat de chauffeurs zich in de loop der jaren zijn gaan aanpassen, maar toch kan een herinrichting een verbetering zijn."

Planning

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) erkent het probleem. "Er is een intentie om het dubbelrichtingsfietspad om te vormen naar afzonderlijke fietspaden per rijrichting", zegt Eveline Vandecaetsbeek van AWV. "In ons driejarenprogramma tot 2018 is daarvoor nog geen geld voorzien, maar het staat wel op de planning. Bedoeling zal zijn om naast het wijzigen van het fietspad, ook de riolering te vervangen."

Het dubbelrichtingfietspad op de Torhoutse Steenweg is een flop en zal vervangen worden door twee aparte fietspaden, al is daar nu nog geen geld voor.
Benny Proot Het dubbelrichtingfietspad op de Torhoutse Steenweg is een flop en zal vervangen worden door twee aparte fietspaden, al is daar nu nog geen geld voor.
De onvrede over het dubbele fietspad sleept al jaren aan, zoals dit artikel uit 2010 bewijst.
RV De onvrede over het dubbele fietspad sleept al jaren aan, zoals dit artikel uit 2010 bewijst.