Doorgaand vrachtverkeer grootste ergernis van Wachtebekenaar

“Voorstander van een tolheffing op N-wegen”

Doorgaand vrachtverkeer is dagelijkse kost in het centrum van Wachtebeke.
Kristof Vereecke Doorgaand vrachtverkeer is dagelijkse kost in het centrum van Wachtebeke.
De Wachtebekenaar stoort zich het meest aan het doorgaand vrachtverkeer in zijn dorp. Dat blijkt uit een analyse van enquêtes die het gemeentebestuur de afgelopen jaren organiseerde.

“We aanhoren al jaren de klachten van de omwonenden van de N449”, zegt burgemeester Rudy Van Cronenburg (Anders). “Spijtig genoeg kunnen we als gemeentebestuur niet veel beginnen zonder de steun van onze buurgemeenten, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de bevoegde minister.”

Beterschap

Van Cronenburg belooft wel beterschap. “De geplande herinrichting van de N449 tussen Zelzate en Lochristi zal de veiligheid van onze weggebruikers en onze schoolgaande jeugd serieus verbeteren. Die heraanleg zal wel pas na de derde fase van de dorpskernvernieuwing in de loop van 2020 van start gaan.” Ook de plannen van AWV om een nieuwe rotonde aan te leggen voorbij de huidige ingang van ArcelorMittal zijn volgens de gemeente Wachtebeke een goede zaak. “Simulaties tonen aan dat daardoor het vrachtverkeer door Wachtebeke zou dalen.” Deze werken zijn pas voor 2023 gepland.

Trajectcontrole

Tot die tijd moet de Wachtebekenaar het stellen met camera’s met nummerplaatherkenning  en met snelheidscontroles. De ingevoerde trajectcontrole tussen Wachtebeke en Lochristi lijkt op het eerste zicht een goede zaak. “We zijn ook voorstander van tolheffing op de N-wegen in onze gemeente, maar ook daar hebben we Vlaanderen voor nodig", klinkt het nog. 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.