"Bieretiket moet duidelijker"

OOK BROUWERS VAN BIJ ONS MAKEN ZICH ZORGEN OVER MISLEIDING KLANTEN

Struise Brouwer Philippe Driessens aan het werk in een van de lokale brouwerijen.
Foto TDCI Struise Brouwer Philippe Driessens aan het werk in een van de lokale brouwerijen.
Brouwers zijn verontrust over de wildgroei aan bierfirma's die snel geld willen verdienen met bier en zelf de roerstok niet hanteren. Ze schreven een open brief om hun ongerustheid te tonen. "Meer duidelijkheid op het etiket zou al een goede zaak zijn, dan is de keuze aan de consument", klinkt het bij de Struise Brouwers uit Oostvleteren.

Heel wat authentieke brouwers zijn bezorgd over bierfirma's die 'streekbieren' verkopen die niet in de regio gebrouwen worden. "Haast elke twee weken wordt er wel ergens een nieuw bier gelanceerd en het wordt steeds moeilijker voor de consument om te zien of het uit een echte brouwerij afkomstig is. Driekwart van de nieuwe bieren zou elders gebrouwen worden, zonder een vermelding op het etiket. Vaak gaat het om mensen die geen eigen installatie hebben, geen ervaring of opleiding. Iedereen mag zich brouwer noemen, zonder er ook maar enige kennis van te hebben", staat in de open brief te lezen.

Eigen recepten

Ook De Struise Brouwers uit Oostvleteren waren jarenlang een bierfirma. "Wij hebben jarenlang geen eigen brouwinstallatie gehad en wijken voor het brouwen van grote hoeveelheden nog steeds uit naar onder meer Decabrouwerij in Woesten, maar dat betekent niet dat wij geen echte brouwerij zijn. Wij werken zelf onze recepten uit en brouwen zelf, ook als we dan een installatie moeten afhuren", weet Carlo Grootaert, die samen met Philippe Driessens en Urbain Coutteau de Struise Brouwers oprichtte. De brouwsels van de Vleternaars vielen de laatste jaren internationaal in de prijzen. "Zolang je als brouwer een product brengt dat in orde is, zie ik geen probleem. Een eigen installatie is bovendien een hele investering."

Meer duidelijkheid

Ook bij brouwerij Sint-Bernardus, een andere vaandeldrager van de industrie in onze regio, zien ze het als een moeilijk thema. "Het is heel moeilijk om daar een lijn in te trekken", zegt woordvoerder Marco Passarella. "Zo heb je brouwerijen die zelf brouwen, maar geen vulinstallatie staan hebben. Of brouwerijen die om aan de vraag te kunnen voldoen tijdelijk moeten uitwijken naar een grotere installatie. Wat doe je dan met die gevallen? Maar waar wij wel ten volle achterstaan is dat er meer duidelijkheid moet zijn. Zij het op de etiketten, of in de communicatie. Zo hebben wij ook meteen bekend gemaakt dat de bieren van de nieuwe brouwerij De Kazematten in Ieper bij ons worden gevuld. Dan weet de consument zelf ook waar hij aan toe is, en zo hoort het."


Een punt waar ze zich bij de Struise Brouwers alleen maar bij kunnen aansluiten. "Wij hebben zelf ook heel uitgebreide informatie staan op de etiketten en zo hoort het ook. Als een bier bijvoorbeeld door een Belgische brouwerij wordt gemaakt in het buitenland, hoort dat op het etiket. Dan is het aan de consument om zich te informeren en niet misleid te worden door marketingtrucs", klinkt het nog bij de Struise Brouwers.