Vilvoorde wil snelheid van 90 km/u over de hele Brusselse Ring

photo_news
De stad Vilvoorde wil dat de maximumsnelheid op de hele Brusselse Ring wordt verlaagd tot 90 kilometer per uur. Ook het aantal snelheidscontroles dient drastisch te worden opgedreven. 

“De huidige regeling waarbij verschillende snelheidsregimes gelden - 70 km/u tot Vorst, daarna 120 km/u en dan weer 90 km/u op het viaduct van Vilvoorde - leidt tot accordeonfiles over het volledige traject”, zegt burgemeester Hans Bonte (sp.a). 

“Een dergelijke situatie leidt onvermijdelijk tot tal van ongevallen. Een meer uniforme snelheidsregeling is niet alleen beter begrijpelijk voor de automobilist, het zorgt ongetwijfeld ook voor een betere doorstroming en minder CO2. Daarnaast blijft het een oud zeer dat er nauwelijks snelheidscontroles worden uitgevoerd op de Ring.”

Bonte pleitte eerder al meermaals om de maximumsnelheid op de ring terug te schroeven en meer controles uit te voeren. Nu herhaalt hij zijn vraag naar aanleiding van de werken in Beersel en Drogenbos.

Werken

Het Agentschap Wegen en Verkeer stelt daar vanaf vandaag een snelheidsbeperking van 70 km/u in, over een afstand van 13 kilometer. Het gaat om het traject tussen de grens met Wallonië en de 'bocht van Vorst'. Aanleiding zijn werken op die locatie, waarbij de verlichting in de middenberm wordt vervangen door energiezuinige ledverlichting. De vangrails aan beide zijden van de middenberm worden vervangen door betonnen veiligheidsstootbanden.

Deze werken duren tot het bouwverlof. In de maanden nadien worden over een afstand van 3,2 km nog nieuwe geluidsschermen geplaatst in Beersel en Drogenbos.




24 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bob Boomer

    Als er enkele dagen op de ring het smogalarm van toepassing is - 90 km/u - dan zie je het effect duidelijk. Rustiger verkeer, meer controle en minder ongevallen. Waarom deze maatregel steeds opgeheven wordt na het smogalarm en er terug gekeerd wordt naar de chaos, begrijp ik niet.

  • guido vermeyen

    Dynamische borden ...als het druk is snelheid naar 100, minder druk 120...

  • guy perain

    Je kan op vele plaatsen door file en ongevallen niet eens nog 50/uur rijden!!

  • andre wouters

    Nog wat bloembakken en vluchtheuvels en alles loopt vlot.

  • Stephan Persoons

    Dat idee van "verbeterde doorstroming door verlaagde snelheid" werkt niet, is al bewezen bij de Kennedytunnel op de Ring van Antwerpen. Sinds men daar de snelheid verlaagd heeft is er enkel maar meer file gekomen