Van drie naar vier rijstroken op viaduct

ICONISCHE DUBBELE BRUG BESTAAT 40 JAAR EN WORDT 'KEUZEZONE' VOOR CHAUFFEURS

Het viaduct zal in de toekomst langs elke kant vier rijstroken tellen.
Lukas Het viaduct zal in de toekomst langs elke kant vier rijstroken tellen.
Het bekendste viaduct van het land viert zijn veertigste verjaardag en staat voor enkele cruciale aanpassingen. In elke rijrichting komt er immers een rijstrook bij. Het doorgaand verkeer en het verkeer dat de afritten rond Vilvoorde wil bereiken, krijgt elk twee aparte rijstroken. Het viaduct wordt zo dus een 'keuzezone' van bijna 2 kilometer lang. De eerste werken zijn voorzien in 2019.

Het viaduct bestaat uit twee aparte bruggen voor zowel de binnen- als de buitenring. De laatste werd ingehuldigd op 29 december 1977, het jaar erop volgden de drie binnenste rijstroken. Het viaduct kwam er omdat er aan de Franse autoconstructeur Renault was beloofd dat hun fabrieksgebouwen niet zouden moeten wijken voor de Ring. De constructie van staal en beton is 1.700 meter lang, 40 meter breed en heeft een gemiddelde hoogte van 35 meter. Maar liefst 22 rijen pijlers houden het gevaarte recht. De aanleg van het viaduct kostte destijds 1,6 miljard frank (ongeveer 400.000.000 euro red.).

Doorgaand en lokaal verkeer

Nu 40 jaar later staat het viaduct voor een cruciale make-over in het kader van de herinrichting van de Ring. Daarin zal vooral het noordelijke stuk worden aangepakt, tussen de E40 richting Gent en de E40 richting Leuven. Het accent zal er gelegd worden op parallelrijbanen tussen de verschillende knooppunten. Het viaduct zal daarin een cruciale rol spelen, zo blijkt uit het voorontwerp. "Bij de herinrichting splitsen we het doorgaande verkeer en het lokale verkeer op", legt Marijn Struyf van het Agentschap Wegen en Verkeer. "De hoofdrijbaan en de parallelrijbaan bestaan elk uit verschillende rijstroken, maar blijven van elkaar gescheiden. Zo verdwijnen de gevaarlijke weefbewegingen, die vandaag aan de oorzaak liggen van heel wat ongevallen. Het verkeer wordt vlotter en veiliger. Als je bijvoorbeeld een lokale afrit wil nemen die nog voor het volgende verkeersknooppunt ligt, kan je overschakelen op de parallelrijbaan voor lokaal verkeer. Het viaduct is ideaal als zogenaamde 'keuzezone'. Als chauffeur heb je twee kilometer de tijd om over te schakelen tussen de parallelrijbaan en de hoofdrijbaan. "


De keuzezone heeft in totaal vier rijstroken nodig. "Daarom wordt de pechstrook omgevormd tot een volwaardige rijstrook. Het verdwijnen van de pechstrook wordt natuurlijk opgevangen. Dankzij dynamisch verkeersmanagement kan er flexibel ingegrepen worden bij incidenten. Zo kunnen portiekborden, zoals op de E40 tussen Sterrebeek en Heverlee, indien nodig een rijstrook tijdelijk afsluiten."

Geen flessenhalseffect

Na de herinrichting beschikken het lokale verkeer en het doorgaande verkeer dus ieder over twee rijstroken (in totaal vier rijstroken per rijrichting red.). "Uit verkeerssimulaties blijkt dat dat volstaat, omdat veel auto's de Ring verlaten in Machelen (E19) of Strombeek-Bever (A12). Er is geen gevaar voor een flessenhalseffect."


In 2011 werden verschillende onderdelen van het viaduct van Vilvoorde vervangen of vernieuwd. Drie maanden lang was het voor de helft afgesloten en moest het verkeer omleidingen volgen. Dat is volgens Struyf echter geen maat voor niets geweest. "De vernieuwing die toen werd uitgevoerd moet nu niet overgedaan worden. De bestaande infrastructuur zal wel verstevigd worden." Het zal zeker nog tot 2019 duren voor de eerste aanpassingen gebeuren.