Brugfiguur moet schakel vormen tussen ouders en schoolteam

Het stadsbestuur van Vilvoorde heeft drie halftijdse brugfiguren aangeworven die de kloof tussen de leef- en schoolomgeving van kinderen uit kansarme gezinnen en gezinnen met een migratieachtergrond moeten dichten.

De bedoeling van de brugfiguren is om ouders meer te betrekken bij de schoolwerking. Ouderbetrokkenheid is immers belangrijk om maximale leer- en groeikansen te creëren voor de kinderen. "Samen met de ouders en de leerkrachten bouwen de brugfiguren aan een samenwerking die het beste voorheeft met één groep in het bijzonder: de kinderen van Vilvoorde", zegt schepen van Sociale Zaken Fatima Lamarti (sp.a).


In het eerste semester zullen de drie brugfiguren, die in de scholen Kaleido, Sint-Jozef en De Groene Planeet aan de slag gaan, vooral werken rond de kennismaking van alle partners. Vanaf begin 2019 starten ze met concrete acties in de scholen. "De inspiratie deed ik op in Gent, waar men al sinds 1997 met brugfiguren werkt", zegt onderwijsschepen Jo De Ro (Open Vld). "En daar werpt het zijn vruchten af. Dat we tot dit schooljaar hebben moeten wachten, lag aan het budgettaire plaatje. Door de extra 1,5 miljoen euro die Vilvoorde krijgt van de Vlaamse regering kan dit nu eindelijk van start gaan." (RDK)