“Duizenden vrachtwagens in Europa rijden rond met gehackte tachografen”: installateurs aangehouden, toestellen in beslag genomen

Een archieffoto. De politie voert controles naar tachografen van vrachtwagens uit in Groot-Bijgaarden.
Photo News Een archieffoto. De politie voert controles naar tachografen van vrachtwagens uit in Groot-Bijgaarden.
Het federaal parket voert samen met de Nederlandse tegenhanger onderzoek naar grootschalige fraude met tachografen in vrachtwagens.  “Er zijn ernstige aanwijzingen dat duizenden vrachtwagens in Europa beschikken over gehackte tachografen", zegt het federaal parket. Een criminele organisatie die opereert vanuit Polen zou tachografen van transportbedrijven tegen betaling hacken, om zo te kunnen sjoemelen met de rij-en-rusttijden. In België en Nederland zijn verschillende aanhoudingen verricht en tachografen in beslag genomen.

“De gemanipuleerde software laat toe de registratie door de tachograaf volledig uit te schakelen en is dermate gesofisticeerd dat er zo goed als geen sporen worden nagelaten. Hierdoor is het voor de politiediensten vrijwel onmogelijk  om die fraude met behulp van een reguliere controle te detecteren”, zegt Wenke Roggen, woordvoerster van het federaal parket. Transportbedrijven kunnen veel geld besparen door zich niet aan de rijtijden en snelheden te houden en dat kan bovendien voor onveilige situaties op de weg zorgen. Het is eveneens oneerlijke concurrentie. 

Informatie uitgewisseld

“In juni werden twee Polen aangehouden door de onderzoeksrechter in Veurne. Een van hen werd op heterdaad betrapt tijdens het installeren van de hackingsoftware. De andere aangehoudene, een familielid, werd later opnieuw vrijgelaten maar het onderzoek loopt ook nog tegen hem. Intussen gaat het onderzoek naar de criminele organisatie en cybercrime verder en zijn ook gehackte tachografen in beslag genomen bij transportbedrijven. Ook zij riskeren uiteraard een vervolging”, aldus Wenke Roggen. Ook in Nederland werden twee installateurs van software aangehouden, twee Nederlanders. Daar ging de politie eveneens langs bij verdachte transportbedrijven om tachografen in beslag te nemen. Beide landelijke parketten wisselen informatie uit toen bleek dat ze parallel onderzoek deden. 

Via de tachograaf wordt bijgehouden of vrachtwagenchauffeurs de verplichte rusttijden respecteren.
RV Via de tachograaf wordt bijgehouden of vrachtwagenchauffeurs de verplichte rusttijden respecteren.

Verspreid over gans Europa

“Er zijn ernstige aanwijzingen voorhanden dat de gemanipuleerde software doorheen heel Europa zou worden verkocht en dat duizenden vrachtwagens ondertussen over een gemanipuleerde tachograaf zouden beschikken. Dit maakt het onmogelijk de naleving van de rij- en rusttijden af te dwingen, met alle gevolgen van dien voor de verkeersveiligheid en de arbeidsomstandigheden van de betrokken chauffeurs”, besluit Wenke Roggen van het federaal parket. “In het belang van het verder onderzoek wordt verder niet meer gecommuniceerd.”




8 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Dirk Bytebier

    Is weer op zijn Belgisch het filmpje dat dateert van jaren geleden , een Belgisch paspoort en een oud rijbewijs te zien waar geen enkel chauffeur nog mag met rijden als hij in regel is op zijn minst want iedere chauffeur die in regel is met zijn code 95 heeft een nieuw rijbewijs :) hoe dom zijn ze dit bestaat al jaren en al deze die aan dumping prijzen rondrijden hebben het of zijn met gesjoemel bezig om hun kosten te kunnen betalen en dan gaan we nog niet spreken van de lonen van de chauffeur

  • Peter Buyck

    Ik wist niet dat tachografen een Internetverbinding konden maken. Men bedoelt wellicht eerder tweaking ipv hacking.Tweaking is het 'naar mijn hand zetten van software'. Hacking is inbreken in een computersysteem vanop afstand al dan niet met de bedoeling het computersysteem onbruikbaar te maken.

  • chris delanghe

    Heel zwaar aanpakken en zonodig vrachtwagens verbeurt verklaren!

  • Ricardo Cours

    Mochten de grenzen nog dicht zijn en douaniers bestaan die dit nakeken, dan zou dit minder werk betekenen voor de wegpolitie. Maar ja, de fameuze EU....

  • jan tobbak

    15jaar geleden toen ik stopte als chauffeur was dat al aan de gang dus ……….