Verkeersstromen rond Turnova veranderen drastisch

Na opening van ondergrondse parking voor 430 auto’s

De Baron du Fourstraat krijgt een voetgangerszone. Wie de Turnovaparking verlaat, moet naar links rijden en via de Patersstraat naar de Ring.
Jef Van Nooten De Baron du Fourstraat krijgt een voetgangerszone. Wie de Turnovaparking verlaat, moet naar links rijden en via de Patersstraat naar de Ring.
De verkeersstromen in het centrum van Turnhout zullen er binnenkort volledig anders uitzien. Op 1 juli opent de ondergrondse parking voor 430 auto’s onder Turnova. Om de omgeving leefbaar te houden, worden straten geknipt, voetgangerszones ingevoerd en rijrichtingen veranderd. “De proefopstelling zal in het najaar geëvalueerd worden”, zegt schepen voor Mobiliteit Marc Boogers. 

Automobilisten die bij wijze van spreken blindelings naar hun bestemming rijden in het centrum van Turnhout moeten vanaf juli uit hun doppen kijken. De verkeerscirculatie in de ruime omgeving van Turnova gaat drastisch veranderen. Aanleiding is de opening van de ondergrondse parking van Turnova met 430 parkeerplaatsen en 230 fietsenstallingen. “Het stadsbestuur wil zo de leefbaarheid van de buurt verhogen”, verklaart schepen Marc Boogers (Groen).

Ingrepen

Wat verandert er concreet? Eén van de belangrijkste ingrepen is dat de Baron du Fourstraat een voetgangerszone wordt tussen het Academieplein aan de Kunstencampus en het Heilig Graf. Alleen fietsers en bussen van De Lijn kunnen er dan nog passeren. Vanaf de Grote Markt naar de Ring rijden, wordt dus onmogelijk via de Baron du Fourstraat. “Automobilisten die uit de Turnovaparking komen, slaan linksaf in de Baron Frans du Fourstraat en rijden via de Patersstraat terug naar de ring”, duidt Boogers. 

De rijrichting andersom is ook mogelijk. Vanaf de Grote Markt geraak je dus nog net tot aan de ingang van de Turnovaparking. “In de Lindekensstraat blijft de parking bereikbaar vanuit de Patersstraat, verderop loopt de straat dood. Fietsers kunnen deze route wel blijven gebruiken.”

In de Vredestraat verandert de enkele rijrichting voor auto’s tussen de Lindekensstraat en het Paterspand. “Voortaan is dit van de Lindekensstraat enkele rijrichting naar de Elf Novemberlaan. Fietsers kunnen in beide richtingen blijven rijden.”

Vanuit de Otterstraat zal het voor auto’s onmogelijk worden om de Beekstraat in te rijden. En de Kwakkelstraat wordt voor wie van de Ring komt onderbroken voor de kruising met de Draaiboomstraat. “Auto’s kunnen via de Steenweg op Mol en de Graatakker naar het stadscentrum. Op die manier wordt de Kwakkelstraat rustiger en creëren we een veiligere fietsroute tussen Schorvoort en het stadscentrum.” Het smalle stukje Korte Veldstraat tot slot wordt doodlopend tegen de Kwakkelstraat.

Buurtbewoners

Voor de opmaak van het nieuwe verkeersplan ging het stadsbestuur ten rade bij buurtbewoners. “Zij legden de puzzelstukken die voor hun buurt belangrijk zijn. Om daaruit vervolgens een verkeersplan af te leiden, was niet alleen technische kennis vereist, maar ook inzicht in de verkeersstromen die de verschillende stadsdelen met elkaar verbinden”, aldus nog Boogers. “De bewoners legden de nadruk op veiligere routes voor kinderen, meer ruimte voor beleving en straten die leefbaarder zijn. Maar tegelijk moet het centrum met de auto bereikbaar blijven.”

Het nieuwe verkeersplan zorgt er volgens de stad voor dat verkeer voor het centrum geen sluipwegen meer zoekt door de woonwijken. Het nieuwe verkeersplan wordt eerst ingevoerd met een proefopstelling. Na enkele maanden zal de nieuwe circulatie geëvalueerd worden.

Het nieuwe verkeersplan in de omgeving van Turnova
Stad Turnhout Het nieuwe verkeersplan in de omgeving van Turnova



15 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Rudi Woestenborghs

    Er werd ons nooit iets gevraagd, ik denk dat er meerdere zijn, alhoewel we in de onmiddellijke omgeving wonen (10-talle meters).Een bepaalde groep van de bevolking heeft nu eindelijk hun zin gekregen waarvoor ze al jaren ijveren, nl een woonzone voor hen zodat alleen hun verkeer er door mag/kan. Wij en nog vele anderen die een ondergrondse garagebox huren in de Lindekens moeten nu een grote omweg maken om vanuit of naar onze garage tot voor onze woning te geraken. Woestenborghs Rudi.

  • Koen Van Gorp

    waar ik beroepshalve een probleem mee heb bij deze zoveelste mobiliteitsflater is de bereikbaarheid van vele straten voor de hulpdiensten en dan vooral brandweer. 1 uitvalsweg tov meerdere invalswegen... en bv Nijverheidstraat, Draaiboomstraat, neem je bocht maar in die straten en rijd maar rondjes langs de smalle vol geparkeerde straten. Of maak nog maar fietsstraten bij en plant elke wijk vol paaltjes. Misschien rijd de brandweer binnenkort met groene bakfietsen naar een brand......

  • Koen Van Gorp

    joepie het verkeer van Turnnovaparking kan niet door onze straat het centrum verlaten. Tot daar een (egoïstisch) pluspuntje. De rest vind ik een ramp maarja voor mij persoonlijk geen probleem er is nog leven buiten Turnhout en in de naburige randgemeenten zijn er voldoende winkels en horecazaken om aan onze behoeften te voldoen.

  • Vicky Loyens

    Bussen van de lijn mogen al het verkeer storen in Turnhout ,mensen die als zelfstandige werken en rijden door Turnhout ,mogen in Turnhout niks meer !! Dokters, thuisverpleging ,ook wit geel kruis en voorzorg vk .moeten maar rondjes rijden en mee aanschuiven in de enige verkeersstroom die er bestaat in Turnhout . Als er 1trein aankomt in Turnhout staat het verkeer aan te schuiven vanaf markt ,Paterstraat , mijd bussen in. Centrum .randstopplaatsen !! En eventueel pendelbussen!

  • patrick stefens

    Als er nu één persoon is die niets van circulatie kent is het Marc Boogers wel... Kijk maar naar zijn eerste klungel werk aan de Middelares! Hij ging daar ook voor een veiligere situatie en alle fietsers rijden nu vlotjes door het rode licht. En als automobilist sta je meer stil voor het licht. Goe bezig!!!